Barnet klarer å ivareta seg selv, i forhold til hva som er forventet i barnets alder

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet viser høy grad av selvstendighet og ansvar for egen hverdag. Det ivaretar personlig hygiene, skolearbeid, mat og fritid i tråd med alder og utvikling. Barnet tar gode valg, planlegger og tilpasser seg ulike situasjoner på en moden måte.

God fungering

Barnet ivaretar seg selv i det daglige, men trenger enkelte påminnelser eller støtte. Det er generelt selvstendig og gjør gode valg, men kan trenge hjelp i nye eller krevende situasjoner. Barnet følger aldersforventninger, med noe variasjon.

Adekvat fungering

Barnet viser evne og vilje til å ivareta seg selv, men har varierende gjennomføringsevne. Det klarer enkle oppgaver, men mangler rutiner eller trenger tett veiledning. Det kan være umodent i valg og håndtering av ansvar, men viser utviklingspotensial.

Dårlig fungering

Barnet har vansker med å ivareta seg selv. Det trenger hyppige påminnelser, vegrer seg for ansvar og tar ofte lite hensiktsmessige valg. Barnet fremstår umodent for alderen, og foreldrene gir begrenset støtte til utvikling av selvstendighet.

Kritisk fungering

Barnet klarer ikke å ivareta egne behov, selv ikke med hjelp. Det mangler ferdigheter og forståelse for grunnleggende egenomsorg. Barnet fremstår langt under forventet funksjonsnivå, og det er alvorlig bekymring for omsorgssituasjonen.

Artikkel

Barnets evne til å ivareta seg selv i 10–14 års alder

I alderen 10–14 år utvikler barnet stadig større evne til å ta ansvar for seg selv. Dette innebærer alt fra å holde orden på skolearbeid og fritidsaktiviteter, til å håndtere personlig hygiene, mat og klær. Å kunne ivareta seg selv etter alderens forventninger er en nøkkelferdighet i utviklingen mot ungdoms- og voksenlivet.

Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå

Ved dårlig fungering
Dersom barnet ikke mestrer aldersadekvate oppgaver, kan det føre til opplevelse av hjelpeløshet, lav selvfølelse og økt avhengighet av voksne. Barnet kan møte utfordringer i skolen og sosiale sammenhenger fordi det ikke har de nødvendige ferdighetene. Dette kan skyldes omsorgssvikt, lav struktur hjemme eller psykososiale vansker.

Ved god fungering
Et barn som klarer å ivareta seg selv etter forventningene for alderen, utvikler trygghet, ansvarsfølelse og mestring. Det blir i større grad i stand til å håndtere hverdagsutfordringer og er bedre rustet for overgangen til ungdomsår og økende selvstendighet. Det gir også bedre sosial funksjon og trivsel.

Betydning for barnets utvikling over tid

Ved dårlig fungering
Langvarige vansker med egenomsorg og selvstendighet kan påvirke barnets utvikling negativt. Det kan føre til dårligere skoleprestasjoner, utfordringer med å etablere gode relasjoner og redusert livsmestring. Barnet kan også utvikle en varig avhengighet av andre og mangle nødvendige ferdigheter for voksenlivet.

Ved god fungering
Barn som får støtte til å utvikle selvstendighet i takt med alderen, har bedre forutsetninger for å lykkes i videre skolegang, sosialt liv og etter hvert arbeidsliv. De blir mer robuste i møte med stress og livsendringer, og står sterkere i møte med ungdomstidens krav.

Hvordan du kan observere og kartlegge

Observer barnets evne til å organisere seg i hverdagen: Kommer det seg avgårde til skole og aktiviteter, husker det avtaler, holder det orden i klær og rom, og tar det ansvar for personlig hygiene? Snakk med barnet og foreldrene om rutiner og forventninger hjemme. Innhent informasjon fra skole og eventuelt helsetjenester.

Tiltak for å bedre fungeringen

Jobb med foreldre og barn for å tydeliggjøre forventninger og lage realistiske mål. Bruk visuell støtte og faste rutiner der det er behov. Start med små oppgaver barnet kan mestre, og bygg gradvis på. Dersom det er tegn på mer alvorlige vansker, vurder tiltak i samarbeid med skole, helsetjenester eller andre relevante instanser.


Relevante spørsmål/hypoteser

  • Har barnet fått støtte og veiledning til å utvikle selvstendighet?
  • Har foreldrene realistiske forventninger og struktur i hjemmet?
  • Har barnet psykiske vansker eller utviklingsforstyrrelser?
  • Er det høyt stressnivå eller kaos i hjemmet som hemmer barnets fungering?
  • Har barnet lært å ta ansvar gjennom rollemodeller og trygge omgivelser?

Har du funnet feil i dette innholdet?

Ja
Nei
Takk for tilbakemeldingen!

Legg igjen en kommentar