Barnet klarer å ivareta seg selv, i forhold til hva som er forventet i barnets alder
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser høy grad av selvstendighetDet følger av FNs barnekonvensjon artikkel 6 at alle barn har rett til et liv og en fremtid. Barnet skal få mulighet til å vokse opp og få et godt liv. Dersom det er noe som er vanskelig i hverdagen, har barn rett til å få hjelp. Det følger av... og ansvarDet følger av FNs barnekonvensjon artikkel 18 at barnet har rett til at foreldrene lar hensynet til barnets beste komme i første rekke. Konvensjonens artikkel 5 viser blant annet til foreldrenes rett til og ansvar for å gi barnet veiledning og støtte. Foreldrene skal ivareta barnets utvikling, evner og anlegg,... for egen hverdag. Det ivaretar personlig hygiene, skolearbeid, mat og fritid i tråd med alder og utvikling. Barnet tar gode valg, planlegger og tilpasser seg ulike situasjoner på en moden måte.
God fungering
Barnet ivaretar seg selv i det daglige, men trenger enkelte påminnelser eller støtte. Det er generelt selvstendig og gjør gode valg, men kan trenge hjelp i nye eller krevende situasjoner. Barnet følger aldersforventninger, med noe variasjon.
Adekvat fungering
Barnet viser evne og vilje til å ivareta seg selv, men har varierende gjennomføringsevne. Det klarer enkle oppgaver, men mangler rutiner eller trenger tett veiledning. Det kan være umodent i valg og håndtering av ansvar, men viser utviklingspotensial.
Dårlig fungering
Barnet har vansker med å ivareta seg selv. Det trenger hyppige påminnelser, vegrer seg for ansvar og tar ofte lite hensiktsmessige valg. Barnet fremstår umodent for alderen, og foreldrene gir begrenset støtte til utvikling av selvstendighet.
Kritisk fungering
Barnet klarer ikke å ivareta egne behov, selv ikke med hjelp. Det mangler ferdigheter og forståelse for grunnleggende egenomsorg. Barnet fremstår langt under forventet funksjonsnivå, og det er alvorlig bekymring for omsorgssituasjonen.
Artikkel

Barnets evne til å ivareta seg selv i 10–14 års alder
I alderen 10–14 år utvikler barnet stadig større evne til å ta ansvar for seg selv. Dette innebærer alt fra å holde orden på skolearbeid og fritidsaktiviteter, til å håndtere personlig hygiene, mat og klær. Å kunne ivareta seg selv etter alderens forventninger er en nøkkelferdighet i utviklingen mot ungdoms- og voksenlivet.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Ved dårlig fungering
Dersom barnet ikke mestrer aldersadekvate oppgaver, kan det føre til opplevelse av hjelpeløshet, lav selvfølelse og økt avhengighetRus og avhengighet kan ha alvorlige konsekvenser for barns trygghet og utvikling, og for familiedynamikken. Når foreldre strever med rusproblemer, kan det påvirke evnen til å gi nødvendig omsorg og å skape et stabilt oppvekstmiljø. For barnevernstjenesten er det viktig å forstå hvordan rusproblematikk kan påvirke familielivet, og å tilby... Les mer ➜ av voksne. Barnet kan møte utfordringer i skolen og sosiale sammenhenger fordi det ikke har de nødvendige ferdighetene. Dette kan skyldes omsorgssvikt, lav struktur hjemme eller psykososiale vansker.
Ved god fungering
Et barn som klarer å ivareta seg selv etter forventningene for alderen, utvikler trygghet, ansvarsfølelse og mestring. Det blir i større grad i stand til å håndtere hverdagsutfordringer og er bedre rustet for overgangen til ungdomsår og økende selvstendighet. Det gir også bedre sosial funksjon og trivsel.
Betydning for barnets utvikling over tid
Ved dårlig fungering
Langvarige vansker med egenomsorg og selvstendighet kan påvirke barnets utviklingDimensjonen "Barnets utvikling" gir kunnskap om behov, rettigheter, beskyttelse og risiko knyttet til de overordnede områdene "Helse", "Barnehage og skole", "Følelser og uttrykk" og "Venner og fritid". Innenfor disse områdene hører det til flere avgrensede temaer til fordypning. Les mer ➜ negativt. Det kan føre til dårligere skoleprestasjoner, utfordringer med å etablere gode relasjoner og redusert livsmestring. Barnet kan også utvikle en varig avhengighet av andre og mangle nødvendige ferdigheter for voksenlivet.
Ved god fungering
Barn som får støtte til å utvikle selvstendighet i takt med alderen, har bedre forutsetninger for å lykkes i videre skolegang, sosialt liv og etter hvert arbeidsliv. De blir mer robuste i møte med stress og livsendringer, og står sterkere i møte med ungdomstidens krav.
Hvordan du kan observere og kartlegge
Observer barnets evne til å organisere seg i hverdagen: Kommer det seg avgårde til skole og aktiviteter, husker det avtaler, holder det orden i klær og rom, og tar det ansvar for personlig hygiene? Snakk med barnet og foreldrene om rutiner og forventninger hjemme. Innhent informasjon fra skole og eventuelt helsetjenester.
Tiltak for å bedre fungeringen
Jobb med foreldre og barn for å tydeliggjøre forventninger og lage realistiske mål. Bruk visuell støtte og faste rutiner der det er behov. Start med små oppgaver barnet kan mestre, og bygg gradvis på. Dersom det er tegn på mer alvorlige vansker, vurder tiltak i samarbeid med skole, helsetjenester eller andre relevante instanser.
Relevante spørsmål/hypoteser
- Har barnet fått støtte og veiledning til å utvikle selvstendighet?
- Har foreldrene realistiske forventninger og struktur i hjemmet?
- Har barnet psykiske vansker eller utviklingsforstyrrelser?
- Er det høyt stressnivå eller kaos i hjemmet som hemmer barnets fungering?
- Har barnet lært å ta ansvar gjennom rollemodeller og trygge omgivelser?