Barnet ønsker å hjelpe til med gjøremål og oppgaver i hjemmet, hvis det ikke kommer i veien for barnets egne ønsker
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser stor interesse for å hjelpe til i hjemmet, deltar aktivt og med glede i gjøremål, spesielt når det oppleves som lek eller mestring.
God fungering
Barnet viser interesse for å hjelpe til når det blir invitert, men prioriterer egne aktiviteter og kan trenge oppmuntring for å delta.
Adekvat fungering
Barnet deltar av og til i gjøremål, men viser begrenset initiativ eller mister raskt interessen dersom det opplever oppgaven som utfordrende eller kjedelig.
Dårlig fungering
Barnet viser liten eller ingen interesse for å hjelpe til, og unngår eller motsetter seg å delta i daglige gjøremål.
Kritisk fungering
Barnet nekter gjennomgående å hjelpe til og reagerer negativt på oppfordringer, noe som kan tyde på utfordringer med samarbeid eller tilpasning.
Artikkel

I 1-2 års alder begynner barnet å vise interesse for å imitere voksne og delta i gjøremål i hjemmet. Dette er en naturlig del av barnets utviklingDimensjonen "Barnets utvikling" gir kunnskap om behov, rettigheter, beskyttelse og risiko knyttet til de overordnede områdene "Helse", "Barnehage og skole", "Følelser og uttrykk" og "Venner og fritid". Innenfor disse områdene hører det til flere avgrensede temaer til fordypning. Les mer ➜, der det ønsker å utforske rollen som en del av familien. Når barnet får mulighet til å hjelpe, utvikler det både finmotorikk, sosial forståelse og en følelse av mestring.
Nåværende påvirkning på barnet og familien
Barn som viser interesse for å hjelpe til i hjemmet, opplever ofte glede og stolthet ved å bidra. Dette styrker barnets selvfølelse og relasjonen til foreldrene. For familien kan barnets deltakelse være en kilde til glede, selv om det kan kreve tid og tålmodighet å inkludere barnet i oppgaver. Hvis barnet ikke ønsker å delta, kan dette føre til utfordringer med å skape struktur og samarbeid i hverdagen.
Fremtidig påvirkning på barnet og familien
Ved å inkludere barnet i daglige oppgaver legges grunnlaget for ansvarsfølelse, samarbeid og mestring senere i livet. Dersom barnet sjelden får mulighet til å hjelpe eller unngår deltakelse, kan det gå glipp av viktige læringsmuligheter og følelsen av å være en verdsatt del av familien. For foreldrene kan manglende deltakelse gjøre det vanskelig å bygge en positiv samarbeidskultur i hjemmet.
Observasjon, vurdering og kartlegging
Barnevernsarbeideren bør observere barnets reaksjoner og engasjement når det får muligheten til å hjelpe til. Vurder også foreldrenes tilrettelegging og evne til å balansere forventninger og barnets naturlige behov for frihet og lek. Kartlegg om hjemmemiljøet gir barnet muligheter til å delta i enkle og meningsfulle oppgaver på barnets nivå.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veilede foreldrene i hvordan de kan inkludere barnet i gjøremål som passer barnets ferdighetsnivå og interesser.
- Oppmuntre til bruk av lekbaserte oppgaver som gjør deltakelsen gøy og motiverende for barnet.
- Støtte foreldrene i å gi ros og anerkjennelse for barnets innsats, selv når resultatet ikke er perfekt.
- Tilrettelegge for rutiner som gir barnet mulighet til å delta i faste oppgaver, som å rydde opp leker eller hjelpe til ved måltider.
- Ved utfordringer med deltakelse, vurdere behov for oppfølging og veiledning for å styrke barnets evne til samarbeid og tilpasning.
Hypoteser
- Barnets mangel på interesse for å hjelpe til kan skyldes at oppgavene ikke er tilpasset dets utviklingsnivå eller interesse.
- Foreldrene kan ha begrenset erfaring med å inkludere barnet i gjøremål, eller de kan være overbelastet og fokusere mer på effektivitet enn deltakelse.
- Miljøet kan være preget av lite struktur eller mangel på muligheter for barnet til å delta i meningsfulle oppgaver.
- Barnet kan ha utfordringer med samarbeid, oppmerksomhet eller selvregulering som gjør det vanskelig å engasjere seg i oppgaver.