Barnet viser interesse for leker og lekeaktiviteter

Svært god fungering

Barnet viser stor glede og engasjement i lek, utforsker ulike typer leker selvstendig, og deltar aktivt i samspill med andre.

God fungering

Barnet viser interesse for leker og aktiviteter, men kan trenge oppmuntring for å prøve nye typer lek eller utforske ukjente situasjoner.

Adekvat fungering

Barnet viser sporadisk interesse for leker og aktiviteter, men blir lett distrahert eller mister raskt interessen uten støtte fra voksne.

Dårlig fungering

Barnet viser begrenset interesse for leker og aktiviteter, og engasjerer seg kun med betydelig oppmuntring og veiledning.

Kritisk fungering

Barnet viser liten eller ingen interesse for leker, virker uengasjert i lekesituasjoner, og reagerer minimalt på forsøk på å engasjere det i aktiviteter.

Artikkel

Lek er en av de viktigste aktivitetene for barnets utvikling i alderen 1-2 år. Gjennom lek lærer barnet motoriske ferdigheter, problemløsning, sosiale regler og språk. Interesse for leker og lekeaktiviteter er en viktig indikator på barnets kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling. Lek gir også barnet mulighet til å uttrykke seg og utforske verden rundt seg.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Når barnet viser interesse for leker og aktiviteter, gir det mulighet til læring og styrking av relasjoner. Det bidrar også til positivt samspill med foreldrene, som kan delta og glede seg over barnets fremskritt. Hvis barnet viser liten interesse for lek, kan det gå glipp av viktige utviklingsmuligheter, og foreldrene kan bli bekymret for barnets trivsel og fremgang.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

God interesse for leker og aktiviteter legger grunnlaget for videre læring, kreativitet og sosiale ferdigheter. Dersom barnet ikke utvikler denne interessen, kan det føre til vansker med kognitiv og sosial utvikling, samt begrense muligheten for samspill med andre barn. For familien kan dette føre til økt stress og behov for veiledning i å støtte barnets utvikling.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere hvordan barnet utforsker og engasjerer seg i ulike typer leker og aktiviteter, både selvstendig og i samspill med andre. Vurder barnets oppmerksomhet, nysgjerrighet og glede i lekesituasjoner. Kartlegg også foreldrenes tilrettelegging for lek, inkludert tilgang til passende leker og støtte i lekesituasjoner.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Veilede foreldrene i å tilrettelegge for aldersadekvat lek gjennom å tilby variert og stimulerende materiell som passer barnets interesser og utviklingsnivå.
  • Oppmuntre foreldrene til å delta i barnets lek og vise entusiasme for barnets engasjement og initiativ.
  • Tilrettelegge for rutiner og tidspunkter som gir barnet mulighet til å fokusere på lek uten forstyrrelser.
  • Støtte barnet i å utforske nye typer leker eller aktiviteter gjennom oppmuntring og positiv forsterkning.
  • Ved vedvarende mangel på interesse, anbefale vurdering hos spesialpedagog eller psykolog for å identifisere eventuelle utfordringer som hemmer barnets lek.

Hypoteser

  • Barnets manglende interesse for leker kan skyldes mangel på erfaring med stimulerende aktiviteter eller begrenset tilgang til varierte leker.
  • Foreldrene kan være usikre på hvordan de kan støtte barnets lek eller selv oppleve stress som reduserer deres deltakelse i lekesituasjoner.
  • Miljøet kan være preget av kaos eller overstimulering, noe som hemmer barnets evne til å engasjere seg i lek.
  • Barnet kan ha individuelle utfordringer, som forsinket utvikling eller sensoriske vansker, som påvirker interessen for og deltakelsen i lek.