Barnet viser positive følelser i samspill med foreldrene, og responderer på foreldrenes initiativ til kontakt
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser glede, engasjement og positiv respons i samspill med foreldrene, og søker aktivt kontakt gjennom smil, lyder og kroppsspråk.
God fungering
Barnet responderer på foreldrenes initiativ med positive følelser i de fleste situasjoner, selv om intensiteten kan variere noe.
Adekvat fungering
Barnet viser sporadiske positive følelser i samspill, men kan virke reservert eller uengasjert i enkelte situasjoner.
Dårlig fungering
Barnet viser sjelden positive følelser i samspill med foreldrene, og responsen på deres initiativ er svak eller fraværende.
Kritisk fungering
Barnet viser gjennomgående mangel på positive følelser i samspill, og reagerer ikke på foreldrenes forsøk på å etablere kontakt.
Artikkel

Samspillet mellom barn og foreldre er grunnleggende for barnets emosjonelle utvikling og tilknytningSe også temaside om tilknytningspsykologi Det følger av FNs barnekonvensjon artikkel 5 at barn har rett til veiledning og støtte fra sine foreldre, rett til at foreldrene setter hensynet til barnets beste i første rekke og tar vare på barnet på best mulig måte. Ifølge konvensjonens artikkel 18 har alle.... Når barnet i alderen 1-2 år viser positive følelser og responderer på foreldrenes initiativ, er dette et tegn på trygg tilknytning og god relasjon. Slike interaksjoner bygger barnets selvfølelse, reguleringsevne og evne til å skape relasjoner.
Nåværende påvirkning på barnet og familien
Et barn som viser glede og responderer på foreldrenes initiativ, opplever ofte trygghet og emosjonell nærhet. Dette styrker båndet mellom barnet og foreldrene og gir foreldrene en opplevelse av mestring i omsorgsrollen. Hvis barnet derimot viser lite positive følelser eller ikke responderer på kontaktforsøk, kan dette skape bekymringer for foreldrene og hemme utviklingen av tilknytningen.
Fremtidig påvirkning på barnet og familien
Gjentatt positivt samspill legger grunnlaget for barnets sosiale og emosjonelle utvikling, inkludert evnen til å håndtere stress og bygge relasjoner senere i livet. Vedvarende mangel på positivt samspill kan derimot føre til utfordringer med emosjonell regulering og relasjonsbygging. For foreldrene kan dette føre til frustrasjon og usikkerhet rundt deres rolle som omsorgspersoner.
Observasjon, vurdering og kartlegging
Barnevernsarbeideren bør observere samspillet mellom barnet og foreldrene, inkludert barnets reaksjoner på foreldrenes initiativ til kontakt. Se etter tegn på glede, engasjement eller søking etter nærhet, og vurder om foreldrene er sensitive og tilgjengelige i samspillet. Kartlegg også miljøet for å identifisere faktorer som kan påvirke relasjonen negativt, som stress eller ustabilitet.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veilede foreldrene i hvordan de kan styrke samspillet med barnet gjennom lek, øyekontakt og felles aktiviteter.
- Oppmuntre foreldrene til å gi barnet tid og rom til å uttrykke følelser, og vise positiv respons på barnets initiativ.
- Tilrettelegge for et stabilt og trygt miljø som fremmer emosjonell trygghet og samspill.
- Ved manglende respons fra barnet, vurdere behov for oppfølging fra spesialister med kompetanse på tidlig tilknytning.
- Arbeide med foreldrene for å redusere stress eller belastninger som kan svekke deres tilgjengelighet og sensitivitet.
Hypoteser
- Barnets mangel på respons kan skyldes tidligere erfaringer med utrygghet, separasjonSamlivsbrudd kan være en krevende livshendelse for både barn og foreldre. For barn kan endringer i hverdagen, konflikter mellom foreldrene eller tap av stabilitet skape usikkerhet og emosjonelle utfordringer. Barnevernstjenesten kan ha en viktig rolle i å støtte barn og familier som opplever samlivsbrudd, med fokus på å sikre barnets... Les mer ➜ eller konflikt i relasjonen til foreldrene.
- Foreldrene kan ha vansker med å oppfatte barnets signaler, eller de kan være påvirket av stress eller egne psykiske helseutfordringer.
- Miljøet kan være preget av uro eller mangel på stabilitet, noe som kan hindre positivt samspill mellom barnet og foreldrene.
- Barnet kan ha medisinske eller nevrologiske utfordringer som påvirker dets evne til å uttrykke følelser eller reagere på kontaktforsøk.