Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene stimulerer aktivt barnets kognitive og sosiale utvikling gjennom lek, samtale, bøker og deltakelse i daglige aktiviteter. De viser engasjement, stiller spørsmål, forklarer og oppmuntrer barnet til samspill og utforskning.
God fungering
Foreldrene legger i stor grad til rette for læring og sosial utvikling. De deltar i lek og samtale med barnet, og støtter det i samspill med andre. Enkelte utviklingsområder kan ha mindre fokus, men barnet får generelt god stimulering.
Adekvat fungering
Foreldrene forsøker å stimulere barnet, men tiltakene er sporadiske og lite målrettede. Barnet får noe språklig, kognitiv og sosial støtte, men det er begrenset systematikk eller engasjement i oppfølgingen.
Dårlig fungering
Barnet får lite støtte til språkutvikling, lek, læring og sosialt samspill. Foreldrene er lite involvert og reagerer sjelden på barnets initiativ. Barnets utvikling kan forsinkes som følge av manglende stimulering og støtte.
Kritisk fungering
Foreldrene bidrar ikke til barnets kognitive eller sosiale utvikling, og barnet mangler grunnleggende stimulering. Det finnes lite eller ingen lek, språkbruk, struktur eller sosial støtte i hjemmet. Barnets utvikling er alvorlig truet.
Artikkel

I alderen 3–5 år skjer det en rask utvikling av språk, tankeprosesser og sosiale ferdigheter. Barn lærer gjennom lek, samspill og samtale, og foreldrenes rolle i å støtte og stimulere denne utviklingen er avgjørende for barnets trivsel og mestring.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Et barn som får rike erfaringer med språk, lek, utforsking og sosiale situasjoner, utvikler nysgjerrighet, konsentrasjon og evne til å samhandle med andre. Foreldre som snakker med barnet, leser, utforsker og hjelper barnet i lek, bygger et godt fundament. Barn som ikke får slik støtte, kan få utfordringer med språk, lek og tilpasning i barnehagen.
Betydning for barnets utvikling over tid
Mangel på stimulering i førskolealder kan få langvarige konsekvenser for læring, sosial fungering og psykisk helse. Barn som ikke får støtte til å utvikle språk og sosiale ferdigheter, risikerer å falle bak i skolegang og relasjoner. God støtte i tidlig alder øker barnets sjanser for å lykkes og trives videre i livet.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer om foreldrene er aktive i samspill, og hvordan de bruker språk, oppmuntring og deltakelse i barnets hverdag. Snakk med barnehagen om barnets utviklingsnivå og lekekompetanse. Vurder hjemmets miljø – finnes det bøker, leker, aktiviteter og en kultur for nysgjerrighet og sosial kontakt?
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning om barns utviklingsbehov og praktiske verktøy for stimulering kan være nyttig. Tiltak som lekbasert samspill, lesestunder, og deltakelse i barnehage eller organiserte aktiviteter gir god effekt. Ved mer omfattende vansker kan det være aktuelt å koble på PPT eller helsestasjon.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Får barnet rikelig med språklig og sosial stimulering hjemme?
- Er foreldrene aktive i samspill, lek og utforskende aktiviteter?
- Har foreldrene kunnskap om barns kognitive og sosiale utvikling?
- Er det praktiske, psykiske eller sosiale forhold som begrenser foreldrenes evne til å følge opp?
- Er det andre arenaer der barnet får støtte og utviklingsmuligheter?