Foreldrene støtter utviklingen av barnets selvtillit
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene møter barnet med bekreftelse, ros og varme, og gir det trygge rammer for å utforske, feile og mestre. Barnets initiativ og følelsesuttrykk blir anerkjent, og det får opplevelser av å være verdifull og kompetent.
God fungering
Foreldrene støtter i stor grad barnets selvtillit og gir det rom for mestring og positiv bekreftelse. Noen situasjoner kan preges av usikkerhet eller inkonsekvent støtte, men barnet får likevel opplevelser som styrker troen på seg selv.
Adekvat fungering
Foreldrene ønsker å støtte barnets selvtillit, men er usikre på hvordan. De gir noe bekreftelse og støtte, men barnet får begrenset hjelp til å forstå og håndtere egne følelser. Barnets selvbilde utvikles, men sårbart.
Dårlig fungering
Foreldrene gir lite emosjonell støtte og ros. Barnet får lite oppmuntring og kan bli kritisert, oversett eller kontrollert. Dette hemmer barnets tro på egen verdi og skaper utrygghet i møte med nye situasjoner.
Kritisk fungering
Barnets selvtillit undergraves systematisk gjennom nedverdigelse, avvisning eller overdreven kontroll. Foreldrene bidrar til at barnet utvikler et negativt selvbilde og mangler grunnleggende trygghet og mestringsfølelse.
Artikkel

Selvtillit i førskolealderen utvikles gjennom bekreftelse, mestring og trygg tilknytning. Barn trenger voksne som anerkjenner deres følelser, støtter deres initiativ og viser dem at de er verdifulle og kompetente – også når de feiler.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Et barn som opplever støtte og anerkjennelse i hverdagen, våger å utforske, uttrykke seg og ta initiativ. Det tåler motgang bedre og søker hjelp når det trengs. Motsatt kan et barn som får lite støtte, bli usikkert, stille, tilbakeholdent eller utagerende. Opplevelsen av å ikke være god nok kan gjøre barnet forsiktig i lek og sosialt samspill.
Betydning for barnets utvikling over tid
Selvtillit utviklet i tidlig barndom legger grunnlaget for sosial trygghet, emosjonell robusthet og læringslyst. Barn som ikke opplever støtte for sitt selvbilde, kan utvikle varig lav selvfølelse og problemer i relasjoner, læringssituasjoner og følelsesregulering. Trygge, støttende foreldre fremmer utvikling og trivsel.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer hvordan foreldrene reagerer på barnets følelser, uttrykk og prestasjoner. Vurder om barnet får positiv tilbakemelding og rom for å prøve og feile. Samtaler med barnehagepersonell og barnet selv kan gi innsikt i barnets selvbilde og opplevelse av støtte.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning kan gi økt forståelse for hvordan selvtillit bygges gjennom daglige samspill. Metoder som COS-P eller Marte Meo kan styrke samspillet. Praktiske tiltak kan også være å støtte familien i å gi barnet arenaer for mestring, som lek, aktiviteter eller relasjoner med trygge voksne.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Får barnet anerkjennelse og støtte for egne initiativ og følelser?
- Hvordan snakker foreldrene til og om barnet?
- Har foreldrene selv erfaringer med lav selvtillit eller avvisning?
- Har barnet arenaer hvor det opplever mestring og tilhørighet?
- Er det faktorer i hjemmet som hindrer barnet i å uttrykke seg fritt?