ⓘ Fokusområder | Brukerveiledning
Det er mye krangling og konflikter i hjemmet eller mellom fraskilte foreldre
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdAleneforeldreOmsorgssvikt og neglekt(+3)
Det er ingen kontakt mellom den enslige forelderen som har omsorgen for ungdommen, og den andre forelderen
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdAleneforeldreTilknytning
Det er kun én forelder i hjemmet
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdAleneforeldreForeldre- og omsorgskompetanse(+1)
Foreldrene er veldig unge
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdForeldre- og omsorgskompetanseKognitiv fungering - foreldre(+1)
Ungdommen har en god relasjon til sine søsken
15-17 årFamilie og miljøFamilieforhold
Ungdommen har en god relasjon til eventuelle steforeldre og ikke-samboende foreldre
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdTilknytning
Ungdommens deltakelse i beslutningsprosesser i familien er på et nivå som er tilpasset ungdommens alder og modenhet
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdForeldre- og omsorgskompetanse
Ungdommens ansvar i og for familien er på et nivå tilpasset hans/hennes alder, modenhet og egne interesser
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdForeldre- og omsorgskompetanseOmsorgssvikt og neglekt
Ungdommen opplever at foreldrene er til stede for den, når den trenger det
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdOmsorgssvikt og neglektTilknytning
Ungdommen har en langvarig, stabil relasjon til minst en voksen
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdMobbing, utenforskap og ensomhetOmsorgssvikt og neglekt(+1)
Barnet/ungdommen har et godt forhold til foreldrene og føler at de liker ham/henne
15-17 årFamilie og miljøFamilieforholdOmsorgssvikt og neglektTilknytning
Foreldrene følger aktivt med på hva barnet gjør, og viser interesse for hvem han/hun er sammen med på fritiden.
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene støtter barnets deltakelse i fritidsaktiviteter (f.eks. sørger for transport til og fra barnets idretts-/fritidsaktiviteter)
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseMobbing, utenforskap og ensomhet
Foreldrene gjør felles aktiviteter med barnet på fritiden
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseTilknytning
Foreldrene oppmuntrer barnet til å delta i sosiale aktiviteter
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningMobbing, utenforskap og ensomhet
Foreldrene lærer barnet å respektere andre familie- og kulturelle tradisjoner
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningInnvandring, flyktninger og minoritetsarbeid
Foreldrene oppmuntrer barnet til å snakke og til å delta i samtaler
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseKognitiv fungering - barn
Foreldrene legger for stort press på barnets skoleprestasjoner
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseSkole, læring og skolefravær
Foreldrene er ofte på diett/opptatt av å slanke seg, og snakker med barnet om at de ønsker å gå ned i vekt
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningPsykisk helse - foreldre
Foreldrene føler seg maktesløse i forhold til å håndtere barnets atferd
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningAtferdsvansker og utageringForeldre- og omsorgskompetanse(+1)
Foreldrene snakker med barnet om et fornuftig forhold til og forbruk av alkohol, og farene ved bruk av rusmidler
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseRus og avhengighet - barn/ungdom(+1)
Foreldrenes alkoholvaner fungerer som et godt eksempel for barnet
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningRus og avhengighet - foreldre
Foreldrene veileder barnet til å vise tilpasset seksuell atferd i sosiale situasjoner
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseSeksualitet, pubertet og kjønnsidentitet
Foreldrene lærer barnet at voldelig atferd ikke er akseptert
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanseVold i nære relasjoner
Foreldrene oppmuntrer barnet til å oppnå ferdigheter som det må forventes at han/hun må klare i forhold til sin alder (f.eks forvaltning av penger, arbeidsoppgaver i hjemmet, bevege seg rundt i lokalmiljøet, etc.)
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene oppmuntrer barnet til å klare seg selv, tilpasset barnets alder
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene ser barnets styrker og ressurser, og oppmuntrer og støtter videre utvikling av de
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene oppmuntrer barnet til å delta i idrett og annen fysisk aktivitet
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene sørger for at barnet får mulighet til å lære om sin egen kultur og tradisjoner/språk
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningInnvandring, flyktninger og minoritetsarbeid
Foreldrene roser barnet når det viser positiv sosial atferd
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene roser barnets utforskning og prestasjoner (Viser at de er stolte av barnet)
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene bruker positive metoder for å oppnå gode relasjoner til barnet, og for å få barnet til å vise god oppførsel
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningForeldre- og omsorgskompetanse
Foreldrene støtter og hjelper barnet hvis det opplever utfordringer på skolen (f.eks. mobbing)
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningMobbing, utenforskap og ensomhetSkole, læring og skolefravær
Foreldrene har positive forventninger til, og håp for, barnets fremtidige utdannelse
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningSkole, læring og skolefravær
Foreldrene støtter skolens regler og oppmuntrer barnet til å følge reglene
10-14 årForeldrenes omsorgStimulering og veiledningSkole, læring og skolefravær
