Kunnskapsmodellen (BBiS)

Logg inn for å fjerne annonser

« Back to Glossary Index

Kunnskapsmodellen, Barnets behov i sentrum (BBIS) er en strukturert og helhetlig tilnærming til barnevernsarbeid som har som mål å sikre at barnets perspektiv og behov står i sentrum gjennom hele prosessen – fra kartlegging og vurdering til tiltak og oppfølging. Modellen er utviklet i samarbeid mellom norske og svenske fagmiljøer og bygger på evidensbasert kunnskap om barns utvikling, tilknytning og omsorgsbehov.

Hovedkomponenter i modellen:

  1. Barnets utviklingsbehov – handler om barnets fysiske, emosjonelle, sosiale og kognitive utvikling.
  2. Foreldrenes omsorgskompetanse – vurderes ut fra evne til å møte barnets behov for trygghet, støtte og utvikling.
  3. Familie og nettverk – ser på hvordan familie, slekt og sosiale relasjoner påvirker barnets livssituasjon.

Disse tre områdene illustreres gjerne i en trekant der alle delene påvirker hverandre, og hvor målet er å forstå barnets liv i en helhetlig kontekst.

Bruk i barnevernsarbeid:

I praksis brukes modellen som et verktøy for:

  • Å strukturere undersøkelser og analyser.
  • Å sikre at både risiko og beskyttelsesfaktorer blir vurdert.
  • Å gi et felles språk og forståelsesramme for ansatte i barnevernet.
  • Å involvere barn og familier på en tydelig og respektfull måte.

BBIS gir ansatte i barnevernet en faglig forankret metode for å dokumentere og kommunisere vurderinger og beslutninger, og for å sikre at tiltak blir målrettet og tilpasset barnets faktiske behov.

Kort sagt: Kunnskapsmodellen setter barnets behov først – og hjelper barnevernet med å handle deretter.

« Tilbake til begrepslisten
Annonse

Logg inn for å fjerne annonser