Kunnskapsmodellen (BBiS)
Logg inn for å fjerne annonser
Kunnskapsmodellen, Barnets behov i sentrum (BBIS) er en strukturert og helhetlig tilnærming til barnevernsarbeid som har som mål å sikre at barnets perspektiv og behov står i sentrum gjennom hele prosessen – fra kartlegging og vurdering til tiltak og oppfølging. Modellen er utviklet i samarbeid mellom norske og svenske fagmiljøer og bygger på evidensbasert kunnskap om barns utvikling, tilknytning og omsorgsbehov.

Hovedkomponenter i modellen:
- Barnets utviklingsbehov – handler om barnets fysiske, emosjonelle, sosiale og kognitive utvikling.
- Foreldrenes omsorgskompetanse – vurderes ut fra evne til å møte barnets behov for trygghet, støtte og utvikling.
- Familie og nettverk – ser på hvordan familie, slekt og sosiale relasjoner påvirker barnets livssituasjon.
Disse tre områdene illustreres gjerne i en trekant der alle delene påvirker hverandre, og hvor målet er å forstå barnets liv i en helhetlig kontekst.
Bruk i barnevernsarbeid:
I praksis brukes modellen som et verktøy for:
- Å strukturere undersøkelser og analyser.
- Å sikre at både risiko og beskyttelsesfaktorer blir vurdert.
- Å gi et felles språk og forståelsesramme for ansatte i barnevernet.
- Å involvere barn og familier på en tydelig og respektfull måte.
BBIS gir ansatte i barnevernet en faglig forankret metode for å dokumentere og kommunisere vurderinger og beslutninger, og for å sikre at tiltak blir målrettet og tilpasset barnets faktiske behov.
Kort sagt: Kunnskapsmodellen setter barnets behov først – og hjelper barnevernet med å handle deretter.
« Tilbake til begrepslisten