Hvordan sikre barnets trygghet når man fortsatt er bekymret ved sakens avslutning?
Å avslutte en undersøkelse eller et hjelpetiltak forutsetter en helhetlig vurdering av barnets behov, risiko og beskyttelsesfaktorer. Likevel vil det i enkelte saker gjenstå en restbekymring – usikkerhet knyttet til situasjoner som kan blusse opp, svingende foreldrefungering, eller uavklarte spørsmål. Da er oppgaven å sikre barnets trygghet ved avslutning, ikke å «avslutte bekymringen». Dette krever at barnevernstjenesten forankrer vurderingene i barnevernsloven, forsvarlighetskravet og barnets beste, og legger en konkret plan for videre samarbeid og muligheten for rask innsats ved behov (1, 2).
Denne artikkelen beskriver hvordan barnevernstjenesten kan avslutte saken på en forsvarlig måte når det fortsatt er bekymring: hva som må dokumenteres, hvilke avtaler som bør på plass, hvordan sikkerhetsplanlegging og tverrsektorielt samarbeid kan sikre barnet, og når pliktene til å melde, pålegge opplysninger eller varsle gjelder uavhengig av taushetsplikt (3-6).
Juridisk ramme: beslutningsgrunnlaget ved avslutning
Barnevernsloven § 2-5: avslutning av undersøkelse
Barnevernstjenesten kan avslutte undersøkelsen når den har gjort en samlet vurdering av barnets situasjon og besluttet om det skal fremmes sak, tilbys tiltak eller avsluttes uten videre oppfølging (1). Forsvarlighet og barnets beste må ligge til grunn både for saksbehandlingen og for innholdet i konklusjonen (2).
Forsvarlighetskravet
Forsvarlighet gjelder hele forløpet – utredning, beslutning, dokumentasjon og oppfølging ved og etter avslutning. Når restbekymring foreligger, må tjenesten vise hvordan risiko er vurdert, håndtert og forankret i tiltak utenfor barnevernet (2).
Taushetsplikt, opplysningsrett og plikter
Ved fortsatt bekymring må tjenesten vurdere om vilkårene for opplysningsplikt (meldeplikt) til andre myndigheter er oppfylt, og om det er behov for pålegg om opplysninger til samarbeidende tjenester for å sikre et forsvarlig beslutningsgrunnlag (3, 4). Avvergeplikten etter straffeloven § 196 gjelder uansett taushetsplikt ved fare for alvorlige straffbare handlinger (5).
Faglige prinsipper når man avslutter med restbekymring
- Barnets beste og medvirkning
Barnet skal få forklare seg om trygghet, utrygghet og hva som vil hjelpe. Barnets syn bør være synlig i vurdering, beslutning og avslutningsbrev. Henvis til konkrete utsagn og observasjoner, og beskriv hvordan disse har påvirket konklusjonen (1). - Risikofokusert og ressursorientert
Beskriv hvilke risikofaktorer som gjenstår (for eksempel rusrelaterte svingninger, konflikt mellom foreldre, ustabil skoleoppmøte), og hvilke beskyttelsesfaktorer som finnes (nettverk, barnehage/skole, helsestasjon, fritid). Vurder risikoens sannsynlighet og alvorlighet opp mot planlagte vernende tiltak (6, 7). - Minst inngripende–men tilstrekkelig
Når juridiske vilkår for tiltak ikke er oppfylt, må det fremgå hvordan barnet likevel sikres gjennom frivillige og generelle tjenester, og hvordan barnevernstjenesten legger til rette for rask re-innsats ved forverring (2).
Konkrete grep for å sikre barnets trygghet ved avslutning
1. Sikkerhetsplan sammen med barnet og foresatte
Bruk en strukturert sikkerhetsplan: tegn på økende fare, konkrete «hva gjør vi da»-trinn, trygge kontaktpunkter, nødnumre, avtalt kodeord/varslingsmåte, og ansvarDet følger av FNs barnekonvensjon artikkel 18 at barnet har rett til at foreldrene lar hensynet til barnets beste komme i første rekke. Konvensjonens artikkel 5 viser blant annet til foreldrenes rett til og ansvar for å gi barnet veiledning og støtte. Foreldrene skal ivareta barnets utvikling, evner og anlegg,... for hver aktør. Sikkerhetsplanen bør ta utgangspunkt i barnets alder og utvikling, og være kjent for barnehage/skole ved samtykke. Veiledning fra nasjonale ressurser om vold i nære relasjoner kan brukes som modell (7, 8).
Dokumenter: hvem har fått planen, samtykkegrunnlag, tidspunkt for revisjon.
Verktøy fra bvpro.no:
2. Planlagt overføring og «varme hender» i andre tjenester
Restbekymring uten barnevernstiltak fordrer forpliktende overføring til riktige instanser: helsestasjon/skolehelsetjeneste, PP-tjeneste, fastlege, psykisk helseBarns rett til egnet helsehjelp er nedfelt i barnekonvensjonens artikkel 24. Helse handler både om fysisk og psykisk helse. Alle mennesker har fysisk og psykisk helse. Fysisk helse dreier seg om blant annet vekst og utvikling, motorikk og fysisk aktivitet, sykdom, eventuelle funksjonsnedsettelser, søvn og ernæring. Psykisk helse omfatter blant... og rusDet følger av FNs barnekonvensjon artikkel 24 at alle barn og unge har rett til et godt helsetilbud. Det innebærer at dersom et barn har et rusmisbruk, har de rett til å få behandling, og rett til å ha det så bra som mulig mens behandlingen pågår. For de fleste... Les mer ➜, familievern, NAV eller krisesenter.
- Samtykke: Innhent informert samtykke til nødvendig informasjonsdeling. Dersom vilkår for opplysningsplikt foreligger, skal opplysninger gis uavhengig av samtykke (3).
- Avtalt kontaktperson: Navngi mottaker og avtal første oppfølgingsmøte før barnevernssaken avsluttes.
- Tilbakemeldingsrutine: Be om bekreftelse på mottak og oppstart fra hver aktør.
3. Tydelig gjenåpnings- og varslingsmekanisme
Opplys foreldre og barnet (aldersadekvat) om hvordan de selv kan kontakte barnevernstjenesten direkte ved forverring. Gi skriftlig informasjon til offentlig melder (skole, barnehage, helse) om at undersøkelsen/tiltaket er avsluttet (9–11).
4. Avklare politisamarbeid der det er risiko for straffbare forhold
Ved mistanke om vold/overgrep vurder om forholdet skal varsles politiet. Ikke drøft eventuell anmeldelse med foresatte før avklaring med politiet. Koordiner informasjon og tidspunkt for orientering for å beskytte barnet og eventuelle bevis (12).
5. Praktiske, små tiltak som øker trygghet
- Trygge voksne i nærmiljø: kartlegg en til to navngitte voksne barnet kan kontakte.
- Skolelogistikk: trygge hente-/bringesoner, beskjeder til SFO, rutiner for fravær.
- Digitale grenser: enkle avtaler om skjerm og kommunikasjon dersom nettbruk er en risikofaktor.
- Husregler ved rus/konflikt: konkrete avtaler om pause, «time-out», og hvem som ringer hvem.
Dokumentasjon: hva må fremgå før saken avsluttes?
Formålet med dokumentasjonen er å vise at beslutningenBarnevernstjenestens beslutning om tiltak bygger på analyse og vurderinger av barnets behov, samt vurderinger av ressurser, beskyttelse, belastninger og risiko i barnets liv. Beslutningen viser tydelig til barnets og foreldrenes synspunkter. Beslutning om tiltak må ha hjemmel i lov, må knytte seg til relevante rettslige vilkår og må rette seg... er forsvarlig, at risiko er vurdert og håndtert, og at barnet er ivaretatt videre (2). Inkluder:
- Oppsummert risikovurdering: hva er redusert, hva består. Metode/indikatorer som er brukt (observasjoner, samtaler, samarbeid med andre).
- Barnets stemme: hva barnet sier om trygghet/utrygghet; hvordan dette er vektet.
- Foreldrefungering og endring: konkret beskrivelse av endringer og hva som gjenstår.
- Beskyttelsestiltak utenfor barnevernet: hvem gjør hva fra hvilken dato; samtykkegrunnlag og/eller hjemmel for opplysninger (3).
- Sikkerhetsplan: hvem, hvor, når (7).
- Gjenåpnings- og kontaktinformasjon: hvordan melde.
- Tilbakemelding til melder: sørg for lovpålagte tilbakemeldinger innen fristene (11).
Når bør saken ikke avsluttes?
Avslut ikke dersom:
- Fare- eller akuttindikatorer er uavklart (for eksempel pågående vold/trusler som ikke er avklart) (12).
- Grunnleggende informasjonsinnhenting mangler og kan skaffes ved lovlig pålegg (4).
- Barnets stemme er utilstrekkelig belyst, eller barnet selv uttrykker vedvarende utrygghet uten at sikkerhet er tilfredsstillende ivaretatt (1).
- Samarbeidsaktører som skal bære oppfølgingen er ikke reelt koblet på, eller første oppfølgingspunkt er ikke avtalt (3).
Vanlige fallgruver – og hvordan unngå dem
- For generell avslutningsbegrunnelse. Løsning: bruk konkrete risikokriterier og indikatorer («tre måneder uten rusrelaterte hendelser», «frammøte over 90 %», «foreldrekonflikt håndtert uten barns eksponering for konfliktene»).
- Manglende eierskap i nettverket. Løsning: en navngitt kontaktperson per tjeneste, med tidspunkt for første oppfølging.
- Utydelig gjenåpningsvei. Løsning: inkluder kontaktinformasjon i avslutningsbrevet: telefon, e-post, akuttvakt, samt oppfordring om å ta kontakt ved første tegn til forverring.
- Overlate sikkerhetsarbeidet til barnet. Løsning: sikkerhetsplan må og skal eies av voksne rundt barnet; barnets oppgaver skal være enkle og trygge (7).
Kvalitet og internkontroll
Statsforvalterens tilsyn med undersøkelser har pekt på betydningen av systematikk i risikovurdering, dokumentasjon og medvirkning. Tjenesten bør bruke interne stikkprøver og veiledning for å sikre jevn kvalitet på avslutningsvurderinger – særlig i saker med restbekymring (13).
FAQ
1) Kan vi avslutte en sak selv om vi fortsatt er litt urolige?
Ja, dersom vilkårene for tiltak ikke er oppfylt og det samlet sett er forsvarlig, og dere har beskrevet hvordan barnets trygghet sikres videre (2).
2) Må foreldre samtykke til informasjonsdeling ved overføring til andre tjenester?
Som hovedregel ja. Men ved vilkår for opplysningsplikt skal nødvendige opplysninger gis uavhengig av samtykke (3).
3) Hva gjør vi hvis vi mistenker straffbare forhold?
Vurder varsling til politiet. Ikke drøft mulig anmeldelse med foreldrene før avklaring med politiet (12).
4) Hvem skal ha sikkerhetsplanen?
Barnet (aldersadekvat), foresatte og relevante tjenester etter samtykke. Planen skal angi hvem som gjør hva, og når den skal revideres (7).
5) Hvilke frister gjelder for tilbakemelding til melder?
Barnevernstjenesten skal gi bekreftelse ved mottak og opplyse om undersøkelse er startet; etter avsluttet undersøkelse skal melder få ny tilbakemelding innen tre uker om resultatet av undersøkelsen (11).
Konklusjon
Å avslutte en barnevernssak med restbekymring er krevende – men fullt mulig å gjøre forsvarlig når risikoen er tydelig vurdert, barnets stemme er ivaretatt, og det finnes en gode sikkerhets- og oppfølgingsplaner i øvrige tjenester. Nøkkelen er å gjøre ansvar, kontaktpunkter og gjenåpningsveier konkrete, og å dokumentere hvordan barnets trygghet faktisk ivaretas videre. Dette gir både barnet og nettverket en reell trygghet, også når barnevernssaken formelt er avsluttet (1–3, 7, 11–12).
Referanser
- Lovdata. (2021). Lov om barnevern (barnevernsloven) § 2-5 Avslutning av undersøkelser. Hentet fra https://lovdata.no/lov/2021-06-18-97
- Regjeringen. (2021). Prop. 133 L (2020–2021) Om lov om barnevern (barnevernsloven) – til § 1-7 og § 2-5. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-133-l-20202021/id2842271/
- Helsedirektoratet. (u.å.). Opplysningsplikt: Helsepersonell skal melde fra til barnevernet når vilkårene for opplysningsplikten er oppfylt (inkl. opplysningsplikt etter pålegg). Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt
- Helsedirektoratet. (u.å.). Helsepersonelloven – § 33 Opplysningsplikt til barnevernet (med kommentarer). Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/opplysningsplikt-m.v/-33.opplysningsplikt-til-barnevernet
- Regjeringen. (2021). Taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt i forvaltningen – veileder (inkl. avvergeplikt etter strl. § 196). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/taushetsplikt-opplysningsrett-og-opplysningsplikt-i-forvaltningen-en-veileder/id2963083/
- Bufdir. (2019). Lauritzen, C. (red.). Når barnevernet undersøker (faghefte). Hentet fra https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/nar_barnevernet_undersoker_del4_red_25.11.19.pdf
- NKVTS. (2018/oppdatert). Veileder om vold i nære relasjoner – sikkerhetsplanlegging. Hentet fra https://voldsveileder.nkvts.no/
- NAV (fagportal). (u.å.). Vold i nære relasjoner – råd og sikkerhetsplanlegging. Hentet fra https://www.nav.no/samarbeidspartner/vold-i-nare-relasjoner
- Bufdir. (u.å.). Melde frå til barnevernet som offentleg tilsett eller fagperson med meldeplikt. Hentet fra https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-offentlig-melder/
- Statsforvalteren i Rogaland. (2025). Skolens meldeplikt til barnevernet. Hentet fra https://www.statsforvalteren.no/rogaland/barnehage-og-opplaring/grunnskule-og-vidaregaande-opplaring/skolens-meldeplikt-til-barnevernet/
- Helsedirektoratet. (u.å.). Barnevernstjenestens tilbakemeldingsplikt til melder, jf. barnevernsloven § 13-3 (i kommentarer til hpl. § 33). Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/opplysningsplikt-m.v/-33.opplysningsplikt-til-barnevernet
- Bufdir. (2020). Politi og barnevern – nasjonale retningslinjer for samhandling. Hentet fra https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/politi_og_barnevern___nasjonale_retningslinjer_for_samhandling/
- Statens helsetilsyn. (2019). Barnevernets arbeid med undersøkelser – landsomfattende tilsyn 2020–2021 (Internserien 10/2019). Hentet fra https://www.helsetilsynet.no/globalassets/opplastinger/publikasjoner/internserien/barnevernets_arbeid_undersoekelser_internserien10_2019.pdf



