Lek og fritid

Logg inn for å fjerne annonser

« Back to Glossary Index

Ifølge artikkel 31 i FNs barnekonvensjon har alle barn rett til hvile, fritid og lek, og rett til å delta i kunst- og kulturliv.

Lek er en grunnleggende læringsform (Utdanningsdirektoraret, 2018, s. 16). Det er også en kilde til humor og glede, og ved å leke får barn mulighet til å uttrykke seg, bearbeide opplevelser og følelser, og utvikle sosial kompetanse(Utdanningsdirektoraret, 2018, s. 16).

Det er beskyttende for barn å utvikle gode lekeferdigheter og å ha positive interesser. Dette kan bidra til å redusere faren for å utvikle psykososiale vansker (Socialstyrelsen, 2023, s. 50).

Barn, som opp til femårsalderen ikke har lyktes i å utvikle aldersadekvate vennskap, har stor risiko for å utvikle psykiske lidelser i løpet av barnealder. Dette understøtter hvor viktig det er å kartlegge vennskap. (Kvello, 2008, s. 240). 

Referanser:

  • FNs konvensjon om barnets rettigheter
  • Utdanningsdirektoratet. (2018).Barns trivsel – voksnes ansvar.
  • Sverige. Socialstyrelsen. (2023). Grundbok i BBIC: barns behov i centrum. ([Rev. utg.]).
« Tilbake til begrepslisten
Annonse

Logg inn for å fjerne annonser