Bruk av Kunnskapsmodellen i valg av undersøkelsesaktiviteter
Logg inn for å fjerne annonser
Undersøkelsen av barnets omsorgssituasjon skal gjennomføres slik at den oppleves som minst mulig belastende for barnet og familien, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Samtidig skal den være effektiv og omfatte barnets totale omsorgssituasjon. Dette betyr at den må planlegges godt, og gjennomføringen av de konkrete undersøkelsesaktivitetene må forberedes på en slik måte at man har det konkrete barnet i sentrum for oppmerksomheten.
De aktivitetene man velger å gjennomføre, og innholdet i disse, må ha en direkte sammenheng med både den aktuelle bekymringen i saken og det aktuelle barnet og barnets situasjon og behov. I prioritering av undersøkelsesaktiviteter er det nyttig å se hen til Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum».
Spørsmål det kan være nyttig å stille seg i denne sammenhengen, er for eksempel:
- Hvilke av de ulike behovsområdene må man utrede nærmere?
- Er det noen områder det haster mer å utrede enn andre områder?
- Hvilke undersøkelsesaktiviteter kan utvide kunnskapen om barnets situasjon og behov?
- Hvilke undersøkelsesaktiviteter kan tas i bruk for å finne mer ut om en bestemt dimensjon eller et bestemt område i Kunnskapsmodellen?
