Nærmere om generell forberedelse

Logg inn for å fjerne annonser

« Back to Glossary Index

I valg av ulike undersøkelsesaktiviteter kan det være til hjelp å reflektere over noen veiledende momenter eller spørsmål. Disse momentene kan være nyttige også for de tilfellene der det ikke tilbys kvalitetsstøtte for den konkrete aktiviteten barnevernstjenesten vurderer å ta i bruk.

Eksempler på momenter eller spørsmål til refleksjon:

  • Hva vet barneverntjenesten allerede om dette barnet?
  • Hva vet barneverntjenesten allerede om denne familien?
  • På hvilken måte kan det barnevernstjenesten eventuelt allerede har av kunnskap om barnet og familien være til nytte i prioritering av undersøkelsesaktiviteter?
  • Hva trenger barnevernstjenesten å vite mer om?
  • På hvilken måte kan barnevernstjenesten få større innsikt i barnets situasjon og behov?
  • Hvilke undersøkelsesaktiviteter vil kunne bidra til større innsikt om barnets situasjon og behov?
  • Hvor omfattende må den videre undersøkelsen gjøres?
  • Er det noe som må gjøres først, og noe annet som eventuelt kan ventes med?
  • Hvilke barnevernrettslige føringer gjelder i denne aktuelle situasjonen?
  • Hvilke forvaltningsrettslige føringer gjelder i denne aktuelle situasjonen?
  • Hva kan saksbehandlingsrundskrivet gi av bistand?
  • Hvilken annen kvalitetsstøtte i fagsystemet kan være til hjelp?
« Tilbake til begrepslisten
Annonse

Logg inn for å fjerne annonser