Sammenhenger og forskjeller mellom forskjellige undersøkelsesaktiviteter

Logg inn for å fjerne annonser

« Back to Glossary Index

De ulike undersøkelsesaktivitetene kan ha noe ulike formål. Samtidig kan aktivitetene henge tett sammen. Hjemmet kan i konkrete tilfeller være arena for observasjon, men behøver ikke å være det. Man kan ha observert mye i løpet av et hjemmebesøk, men dette er allikevel noe annet enn en planlagt observasjon. Det samme gjelder hjemmet som arena for samtaler. En del samtaler oppstår som naturlig del av hjemmebesøket. Dette er for eksempel temaer som familien selv bringer frem, eller samtaler som henger sammen med formålet med hjemmebesøket.

Det er nødvendig å skille mellom disse samtalene som oppstår som en naturlig del av et hjemmebesøk, og de samtalene man planlegger for å ivareta konkret tematikk. Hjemmet kan i enkelte tilfeller være en arena for konkrete samtaletema, men skal ikke nødvendigvis være det. Saksbehandler må vurdere hvilken arena som er den tryggeste og mest hensiktsmessige for de ulike temaene man ønsker å ta opp.

I mange tilfeller, eksempelvis når bekymringen er av særlig alvorlig innhold, er ikke hjemmet nødvendigvis et trygt sted for barnet å snakke. Det er naturlig at det kan være relasjon mellom undersøkelsesaktiviteter. På samme måte vil det dermed være nær relasjon mellom ulike former for kvalitetsstøtte. Eksempelvis vil det i mange tilfeller være nyttig å se hen til eksempelvis kvalitetsstøtte for medvirkning og samtaler samtidig med at forbereder hjemmebesøk.

« Tilbake til begrepslisten
Annonse

Logg inn for å fjerne annonser