Barnets rett til å medvirke
Logg inn for å fjerne annonser
Barn har rett til å medvirke i alle forhold som omhandler dem selv.
Det betyr at barnet:
- Skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon
- Har rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter
- Skal få uttrykke sin forståelse, sine valg og preferanser gjennom verbal og non-verbal kommunikasjon
- Skal bli lyttet til
- Skal få sine synspunkter vektlagt i samsvar med alder og modenhet
Medvirkning som rettighet:
Barnets rett til å medvirke følger blant annet av barnekonvensjonens artikkel 12 og barnevernloven §§ 1-6 og 6-3. Som hovedregel skal barnevernet legge til rette for samarbeid med barnet slik at barnet kan medvirke så tidlig som mulig. Artikkel 12 i barnekonvensjonen understreker at retten til å medvirke er gjeldende på alle trinn i saksbehandlingen, uansett hva saken dreier seg om og uavhengig av alvorlighetsgrad eller barnets alder. Medvirkning skal bidra til at avgjørelser som fattes er til barnets beste. Medvirkning skal også styrke barnets posisjon og barnets rettssikkerhet Å involvere barnet i hele prosessen vil fremme barnet som aktiv deltaker i egen sak.
Barnet har behov for at det er trygge rammer for medvirkning. Barnet har ikke plikt til å uttale seg, men det kan være hensiktsmessig å undersøke om mangel på trygge rammer gjør at barnet vegrer seg for å gi uttrykk for sine synspunkter.
Medvirkning i praksis:
- Barnets rett til informasjon er en forutsetning for medvirkning
- Barnet skal så tidlig som mulig gis informasjon om saken og egen situasjon, tjenestetilbud, rettigheter og hvilke valg og beslutninger som må treffes og eventuelle konsekvenser av disse.
- Barnets medvirkning skal dokumenteres. Dette betyr å synliggjøre og begrunne hvorvidt barnet har fått anledning til å medvirke, hva barnet er blitt hørt om og hva som er barnets syn.
- Barnet må møte voksne som er lyttende og åpne i sine vurderinger
- Barnet må møte voksne som er fleksible i sine måter å arbeide på
- Barnets og dets foreldres eventuelle frykt for barneverntjenesten må forstås og anerkjennes
- Barnet må gis informasjon underveis i hele saken og det må fortløpende sjekkes hvordan barnet faktisk har det
