Å ivareta barnet og foreldrene etter konkrete undersøkelsesaktiviteter
Logg inn for å fjerne annonser
Åpenhet og respekt overfor barnet og foreldrene handler også om ivaretakelse etter gjennomføring av en eller flere konkrete undersøkelsesaktiviteter.
Spørsmål som bidrar til refleksjon rundt dette, kan være:
- Hvordan kan barnevernstjenesten formidle informasjon om og fra undersøkelsen til barnet og foreldrene på en god og ivaretakende måte?
- Hvordan ønsker barnet og foreldrene å få formidlet denne informasjonen?
- Hvordan kan barnevernstjenesten legge til rette for at informasjonen er forståelig og kan gi mening for foreldrene og barnet?
Eksempler på spørsmål og stikkord til refleksjon over informasjon barnevernstjenesten nå har og hvordan barnevernstjenesten kan legge til rette for å ivareta barnet og foreldrene, kan være:
- Hva har instansene formidlet ved innhenting av informasjon?
- Hvordan vurderer barnevernstjenesten det som er sett, hørt, erfart og lært i løpet av hjemmebesøket?
- Hva er innholdet i den sakkyndiges vurderinger i rapporten?
- Hvilke vurderinger har barnevernstjenesten gjort på grunnlag av samarbeidsmøtet?
- Hvilke vurderinger har barnevernstjenesten gjort seg på grunnlag av nettverksmøtet eller familierådet?
- Hvilket innhold vil barnevernstjenesten gi til referater etter samtaler, møter eller lignende?
