Identifisere og vurdere risiko, belastninger, beskyttelse og ressurser
Logg inn for å fjerne annonser
Når barneverntjenesten skal vurdere beskyttelse og risiko, er det nyttig å se dette i lys av hver dimensjon og hvert område i Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum».
Kunnskapsmodellen er sentral i arbeidet med å analysere, vurdere og beslutte hvilke tiltak som best vil støtte barnets behov. Risiko og beskyttelse henger tett sammen med belastninger og ressurser, og det er av vesentlig betydning hvordan barnet og foreldrene selv forteller om hva de opplever som ressurser og belastninger i barnets omsorgssituasjon.
Belastning er forhold som er aktuelle her og nå. Risiko er noe som kan lede til belastninger, fare eller skade. Ressurs er forhold som representerer en styrke eller noe positivt for barnet eller familien. Beskyttelse er forhold som har et potensiale i seg til å gi barnet vern mot risiko, belastninger eller skadelig utvikling.
- Hvilke belastninger og risiko finnes?
- Hvordan påvirker belastningene og risikoen barnets situasjon?
- Hvordan kommer belastningene og risikoen til uttrykk?
- Hvilke ressurser og forhold som kan lede til beskyttelse finnes?
- Hvordan fungerer beskyttelsen?
- Hvordan kommer ressursene og beskyttelsen til uttrykk?
- Hvilke belastninger og risiko finnes?
- Hvordan påvirker belastningene og risikoen barnets situasjon?
- Hvordan kommer belastningene og risikoen til uttrykk?
- Hvilke ressurser og forhold som kan lede til beskyttelse finnes?
- Hvordan fungerer beskyttelsen?
- Hvordan kommer ressursene og beskyttelsen til uttrykk?
Hvilke belastninger og risiko finnes?
- Hvordan påvirker belastningene og risikoen barnets situasjon?
- Hvordan kommer belastningene og risikoen til uttrykk?
- Hvilke ressurser og forhold som kan lede til beskyttelse finnes?
- Hvordan fungerer beskyttelsen?
- Hvordan kommer ressursene og beskyttelsen til uttrykk?
Se dimensjoner og områder i sammenheng:
En del av prosessen som handler om å identifisere forhold som kan innebære ressurser, beskyttelse, belastninger eller risiko, handler også om å se Kunnskapsmodellens dimensjoner og områder i sammenheng.
- Hvilke forhold henger sammen med hverandre?
- Hvilke ressurser kan representere beskyttelse overfor hvilke risikofylte forhold?
- Hva er den samlede belastningen og risikoen i barnets situasjon?
- Hva er den samlede oppfatningen av ressursene og beskyttelsen?
