Systematisk evaluering av hjelpetiltak
Logg inn for å fjerne annonser
Evaluering av hjelpetiltak henger sammen med tiltaksplanen. I evalueringen vurderer barnevernstjenesten om de ulike målene i tiltaksplanen er oppnådd eller ikke, hvorvidt tiltak er gjennomført i tråd med planen, om målene skal endres, om tiltak skal endres, avsluttes eller erstattes, eller om det er nødvendig med nye tiltak.
Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum» danner utgangspunktet for evalueringen.
Hensynet til barnets beste skal alltid ligge til grunn for det arbeidet som utføres, og barnets egne synspunkter og formidling er avgjørende for å kunne vurdere tiltakets effekt. Barnets formidling om egen situasjon er av avgjørende betydning for å kunne vurdere tiltakets effekt.
Reflekterende spørsmål til vurdering av måloppnåelse:
- Hvordan har tiltaket fungert og i hvilket omfang har mål eller delmål blitt nådd?
- Hva har skjedd siden forrige evaluering?
- Hvilke hypoteser dannes med tanke på barnets behov i et lengre perspektiv, basert på det barnevernstjenesten nå vet?
Reflekterende spørsmål til mål for kommende periode:
- Hva gjenstår å gjøre?
- Er det behov for å bryte ned målene i flere delmål?
- Er det behov for å endre deler eller hele tiltaket, eller iverksette nye tiltak, for å oppnå de målene som gjenstår?
- Dersom behov oppstår, er det nødvendig med en ny undersøkelse, eller er det behov for å fatte nytt vedtak om tiltak?
