Systematisk evaluering av hjelpetiltak

Logg inn for å fjerne annonser

« Back to Glossary Index

Evaluering av hjelpetiltak henger sammen med tiltaksplanen. I evalueringen vurderer barnevernstjenesten om de ulike målene i tiltaksplanen er oppnådd eller ikke, hvorvidt tiltak er gjennomført i tråd med planen, om målene skal endres, om tiltak skal endres, avsluttes eller erstattes, eller om det er nødvendig med nye tiltak. 

Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum» danner utgangspunktet for evalueringen.

Hensynet til barnets beste skal alltid ligge til grunn for det arbeidet som utføres, og barnets egne synspunkter og formidling er avgjørende for å kunne vurdere tiltakets effekt. Barnets formidling om egen situasjon er av avgjørende betydning for å kunne vurdere tiltakets effekt.

Reflekterende spørsmål til vurdering av måloppnåelse:

  • Hvordan har tiltaket fungert og i hvilket omfang har mål eller delmål blitt nådd?
  • Hva har skjedd siden forrige evaluering? 
  • Hvilke hypoteser dannes med tanke på barnets behov i et lengre perspektiv, basert på det barnevernstjenesten nå vet? 

Reflekterende spørsmål til mål for kommende periode:

  • Hva gjenstår å gjøre? 
  • Er det behov for å bryte ned målene i flere delmål? 
  • Er det behov for å endre deler eller hele tiltaket, eller iverksette nye tiltak, for å oppnå de målene som gjenstår?
  • Dersom behov oppstår, er det nødvendig med en ny undersøkelse, eller er det behov for å fatte nytt vedtak om tiltak?
« Tilbake til begrepslisten
Annonse

Logg inn for å fjerne annonser