Barnet er samvittighetsfullt
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser tydelig forståelse for rett og galt, forholder seg til regler og normer, og viser spontan anger når det har gjort noe galt. Det forsøker å rette opp og søker forsoning.
God fungering
Barnet har god forståelse for regler og ønsker å gjøre det riktig. Det trenger noen påminnelser, men viser tegn til anger og forståelse når det blir korrigert.
Adekvat fungering
Barnet forstår enkle regler, men bryter dem jevnlig. Det viser noe innsikt i rett og galt, men trenger hjelp til å sette ord på følelsene og forstå konsekvensene av egne handlinger.
Dårlig fungering
Barnet bryter ofte regler og viser liten eller ingen forståelse for rett og galt. Det reagerer med sinne eller likegyldighet ved korrigering, og har vansker med å vise empati eller anger.
Kritisk fungering
Barnet har gjennomgående vansker med å forholde seg til regler, viser ingen tegn til anger eller forståelse for konsekvensene av egne handlinger. Det kan ha alvorlige utfordringer med empati, impulskontroll eller følelsesmessig utvikling.
Artikkel

Samvittighetsutvikling i førskolealder
Evnen til å forstå rett og galt, følge regler og vise anger utvikles gradvis i førskolealder. Fra 3–5 år begynner barnet å internalisere normer og utvikle empati. Dette danner grunnlaget for samvittighet og moralsk utvikling.
Hva det betyr for barnet her og nå
Et samvittighetsfullt barn viser interesse for å gjøre det riktige og søker bekreftelse fra voksne. Det forstår konsekvenser og reagerer med sorg eller anger når det har gjort noe galt. Dette styrker relasjoner, gir sosial trygghet og bidrar til et godt samspill i barnehagen og hjemme. Barn som ikke viser tegn til samvittighet, kan oppleve gjentatte konflikter, utestengelse og svakere relasjoner.
Langsiktige konsekvenser ved svak fungering
Vedvarende manglende forståelse for rett og galt kan føre til sosiale vansker, adferdsproblemer og senere utfordringer i skole og fellesskap. Det kan være tegn på dypere reguleringsvansker, manglende empatiutvikling eller oppvekst i et miljø uten klare grenser og verdier.
Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere hvordan barnet reagerer når det bryter regler: viser det anger, forsøker å gjøre godt igjen, eller trekker det seg unna eller blir sint? Legg merke til hvordan barnet forholder seg til felles regler i barnehagen og hjemme. Snakk med foresatte og barnehagepersonale om barnets reaksjonsmønster og evne til å ta andres perspektiv.
Tiltak for å støtte samvittighetsutvikling
Du kan veilede foresatte i å sette tydelige, varme og konsekvente grenser. Anerkjennelse av barnets følelser og hjelp til å sette ord på dem er sentralt. Rollelek og samtaler om følelser og rettferdighet i barnehagen styrker utviklingen. Ved bekymring bør du vurdere om barnet trenger ekstra støtte i form av emosjonsregulerende tiltak eller vurdering fra fagpersoner.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Har barnet fått tilstrekkelig veiledning og grensesetting fra omsorgspersonene?
- Viser barnet tegn til empati og evne til å ta andres perspektiv?
- Har barnet erfaringer med utrygghet, uforutsigbarhet eller omsorgssvikt?
- Er det tegn på utviklingsforstyrrelser eller emosjonelle vansker som påvirker samvittighetsutviklingen?