Barnets kognitive utvikling: Barnets hukommelse utvikler seg aldersadekvat

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet husker hendelser, avtaler og beskjeder som er relevante for alder. Det kan gjenfortelle historier, husker regler i lek og viser sammenheng mellom tidligere erfaringer og nåværende handlinger.

God fungering

Barnet husker i hovedsak beskjeder og hendelser, men kan trenge noen påminnelser i nye eller komplekse situasjoner. Det viser tydelig hukommelse for rutiner og kjente aktiviteter.

Adekvat fungering

Barnet husker enkelte ting, men har utfordringer med å holde fast ved mer enn én instruksjon om gangen. Det kan lett glemme avtaler eller detaljer, og trenger hyppig støtte i overganger.

Dårlig fungering

Barnet strever ofte med å huske selv enkle beskjeder eller rutiner. Det mister lett fokus, glemmer tidligere hendelser og virker usikker i kjente situasjoner.

Kritisk fungering

Barnet viser gjennomgående svikt i hukommelse. Det husker lite av nylige hendelser, rutiner eller instruksjoner. Atferden vekker bekymring for kognitiv utvikling, konsentrasjon eller emosjonell belastning.

Artikkel

Hukommelse – en grunnpilar i barnets kognitive utvikling
Mellom 3 og 5 år utvikler barn evnen til å huske, gjenkjenne mønstre og anvende tidligere erfaringer i nye situasjoner. Aldersadekvat hukommelse er avgjørende for læring, problemløsning og sosial fungering, og danner grunnlaget for akademiske ferdigheter senere.

Hva hukommelse betyr for barnet her og nå
Et barn med god hukommelse husker regler i lek, kjenner igjen mønstre i hverdagsaktiviteter og kan koble tidligere erfaringer til nye situasjoner. Dette gir mestring, trygghet og mulighet til å delta aktivt i sosiale og læringsfremmende aktiviteter. Svak hukommelse kan gjøre barnet utrygt, avhengig av voksenstøtte og føre til frustrasjon.

Langsiktige konsekvenser ved hukommelsesvansker
Dersom hukommelsesutviklingen henger etter, kan barnet få utfordringer med språk, problemløsing, lek, læring og sosiale ferdigheter. Det kan oppleve nederlag, utvikle lav selvfølelse og risikere forsinkelser i skolen dersom utfordringene ikke blir fanget opp tidlig.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere barnets evne til å huske beskjeder, rutiner og avtaler. Husker barnet regler i lek? Kan det gjenfortelle hva som skjedde tidligere på dagen? Samtal med foresatte og barnehagepersonale om barnets evne til å huske hendelser hjemme og i barnehagen.

Tiltak for å styrke barnets hukommelse
Du kan veilede foresatte og barnehagepersonale i å styrke hukommelsen gjennom struktur, repeterende aktiviteter, rim, regler og historier. Bruk visuelle hjelpemidler og konkret støtte ved overganger. Ved vedvarende bekymring bør barnet vurderes for videre kartlegging av kognitiv utvikling.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Husker barnet beskjeder, avtaler og rutiner som er aldersadekvate?
  • Har barnet utviklingsforstyrrelser, stressbelastninger eller emosjonelle vansker som påvirker hukommelsen?
  • Hvordan blir barnet støttet i hverdagen for å huske aktiviteter og regler?
  • Er det språkvansker eller konsentrasjonsutfordringer som kan påvirke hukommelsen?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser