Barnet går i barnehage

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet går i barnehage og har jevnlig kontakt med jevnaldrende. Det deltar i lek og fellesaktiviteter, har tilgang på sosial og pedagogisk stimulering, og får støtte fra trygge voksne.

God fungering

Barnet går i barnehage eller deltar fast i annen gruppeaktivitet med jevnaldrende (f.eks. åpen barnehage, familiegruppe). Det får noe sosial og språklig stimulering, men ikke like omfattende som i full barnehagedeltakelse.

Adekvat fungering

Barnet går ikke i barnehage, men har sporadisk kontakt med andre barn gjennom uformelle møteplasser som lekegrupper eller familiebesøk. Det har noe sosial trening, men mangler faste rammer.

Dårlig fungering

Barnet går ikke i barnehage og har svært begrenset sosial kontakt med jevnaldrende. Det har få muligheter for samspill, språkstimulering eller voksenveiledet lek.

Kritisk fungering

Barnet går ikke i barnehage og har ingen faste arenaer for sosial deltakelse. Det er isolert, uten tilgang til jevnaldrende, strukturert lek eller pedagogisk støtte. Det risikerer alvorlige utviklingsmessige konsekvenser.

Artikkel

Barnehagen – en avgjørende arena for barns utvikling og deltakelse
Barnehagen gir barn i førskolealder tilgang til daglig sosialt samspill, lek, struktur og pedagogisk støtte. Den er en viktig arena for utvikling av språk, sosial kompetanse, emosjonsregulering og selvstendighet. Når barnet ikke går i barnehage, bør det vurderes om barnet har tilgang til alternative arenaer som dekker disse behovene.

Hva barnehagedeltakelse betyr for barnet her og nå
Et barn som går i barnehage, møter daglig andre barn og voksne som gir språkstimulering, lekemuligheter og støtte til følelsesmessig og sosial utvikling. Det får erfaringer med struktur, turtaking og selvstendighet. Uten barnehage eller annen sosial arena risikerer barnet å bli isolert, og kan gå glipp av utviklingsfremmende erfaringer som styrker læring og relasjoner.

Langsiktige konsekvenser ved fravær av barnehage eller sosial arena
Dersom barnet ikke deltar i barnehage eller har jevnlig kontakt med andre barn, kan det føre til forsinkelser i språk, sosial forståelse, selvregulering og tilknytning. Det øker risikoen for dårligere skoleforberedelse og sårbarhet for utenforskap senere. Det er særlig bekymringsfullt dersom barnet ikke har andre faste arenaer for sosial deltakelse.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør kartlegge hvorvidt barnet deltar i barnehage eller annen sosial aktivitet. Hvor ofte møter barnet andre barn? Har det faste voksne som følger opp i lek og læring? Få innblikk i hverdagen hjemme og hvilke muligheter barnet har for strukturert og ustrukturert samspill med andre.

Tiltak for å sikre barnets utviklingsbehov
Du kan veilede foresatte om betydningen av sosial deltakelse, lek og språkstimulering. Ved manglende barnehagedeltakelse bør du undersøke om familien kan knyttes til andre arenaer som åpen barnehage, lekekafé eller foreldrestøttede grupper. Der det er grunn til bekymring, må behovet for barnehageplass vurderes som et tiltak, og eventuelt meldes videre for kommunal vurdering.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Går barnet i barnehage, og hvordan fungerer det der?
  • Har barnet jevnlig kontakt med andre barn i trygge og utviklingsstøttende rammer?
  • Har foresatte forståelse for og mulighet til å legge til rette for sosial deltakelse?
  • Er det forhold i familien eller nettverket som hemmer barnets tilgang til lek og samspill?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser