Barnet lytter til de andre barnas ideer og forslag til leken i barnehagen, og kan forhandle om oppståtte konfliktsituasjoner

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet lytter aktivt til andres ideer, tilpasser seg leken og viser evne til å forhandle og finne løsninger i konfliktsituasjoner. Det viser empati, fleksibilitet og trygghet i sosialt samspill.

God fungering

Barnet lytter til andre og tar del i lekens utvikling, men kan trenge litt støtte for å løse konflikter eller håndtere uenighet. Det er samarbeidsvillig og viser forståelse for andres perspektiv.

Adekvat fungering

Barnet prøver å lytte til andre, men strever med å tilpasse seg eller endre egne ideer. Det kan bli frustrert ved motstand og trenger jevnlig hjelp til å løse konflikter på en hensiktsmessig måte.

Dårlig fungering

Barnet har vansker med å ta hensyn til andres innspill og insisterer ofte på egne forslag. Det reagerer med sinne, tilbaketrekning eller brudd i leken ved konflikt, og trenger tett voksenstøtte.

Kritisk fungering

Barnet viser ingen tegn til å lytte til andre barn og avviser andres ideer. Det klarer ikke å delta i forhandling eller løse konflikter, og trekker seg enten helt unna eller utagerer. Atferden gir alvorlig grunn til bekymring for sosial fungering og emosjonell regulering.

Artikkel

Å lytte og forhandle – kjerneferdigheter i sosial lek
I 3–5-årsalderen utvikler barn evnen til å samarbeide i lek ved å lytte, ta andres perspektiv og håndtere uenigheter. Evnen til å høre på andre og forhandle om konflikter er sentral for utviklingen av sosial kompetanse, selvregulering og fellesskapsforståelse.

Hva det betyr for barnet her og nå
Et barn som lytter til andres ideer og forhandler i lek, bygger positive relasjoner og opplever mestring i samspill. Det lærer å samarbeide, vente på tur og løse utfordringer på en sosialt akseptert måte. Barn som ikke klarer dette, kan bli ekskludert, frustrert eller misforstått i lekesituasjoner.

Langsiktige konsekvenser ved manglende evne til å lytte og forhandle
Barn som over tid ikke klarer å ta hensyn til andres ideer eller løse konflikter på en hensiktsmessig måte, risikerer å få vansker med relasjonsbygging, emosjonsregulering og skoleforberedelse. Det kan oppleve gjentatt avvisning og utvikle negative mønstre for sosial samhandling.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere hvordan barnet responderer på andres ideer: Justerer det leken? Svarer det på forslag? Hvordan reagerer det i konflikter? Innhent informasjon fra barnehagen om barnets samspillsmønster og hvordan det fungerer i grupper med ulik størrelse og sammensetning.

Tiltak for å støtte sosial lytting og konflikthåndtering
Du kan veilede barnehagen i å støtte barnet gjennom rolleleker, samtaler om følelser og modellering av forhandling. Bruk små grupper, voksenledet lek og visualisering av turtaking og konfliktløsning. Ved vedvarende utfordringer bør det vurderes videre kartlegging av barnets sosiale og emosjonelle utvikling.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Lytter barnet til andres forslag i lek, og klarer det å endre egne ideer?
  • Hvordan håndterer barnet konflikter – trekker det seg unna, insisterer det, eller søker det løsninger?
  • Har barnet emosjonelle utfordringer eller reguleringsvansker som påvirker samspillet?
  • Hvordan støtter barnehagen barnet i å utvikle ferdigheter for samarbeid og forhandling?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser