Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling: Barnet har leker tilpasset barnets alder, og som stimulerer barnets utvikling
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet har tilgang til et variert utvalg av leker som er godt tilpasset alder, interesser og utviklingsnivå. Foreldrene deltar aktivt i lek, stimulerer til språk, fantasi og samarbeid, og lekeutvalget støtter både kognitiv og sosial utvikling.
God fungering
Barnet har egnede leker og oppfordres til variert lek. Foreldrene viser interesse og engasjement i barnets lek, men deltar ikke alltid aktivt. Lekeutvalget dekker sentrale utviklingsområder.
Adekvat fungering
Barnet har noen leker, men de er begrenset i variasjon eller utviklingsverdi. Foreldrene lar barnet leke, men stimulerer i liten grad til læring eller samspill. Lekemiljøet har forbedringspotensial.
Dårlig fungering
Barnet har få eller lite egnede leker. Lekemiljøet stimulerer ikke barnets utvikling, og foreldrene er lite involvert i lek eller samtale. Barnet viser tegn på begrenset fantasilek og sosial interaksjon.
Kritisk fungering
Barnet mangler utviklingsstimulerende leker, og foreldrene legger ikke til rette for lek, læring eller sosialt samspill. Det er lite eller ingen lekemuligheter hjemme, og barnets kognitive og sosiale utvikling er alvorlig truet.
Artikkel

Leken er en av de viktigste arenaene for barns læring og utvikling i førskolealderen. Gjennom lek utvikler barnet språk, problemløsning, samarbeid og selvregulering. Foreldrenes rolle i å legge til rette for god lek – både gjennom materiell og deltakelse – er sentral for barnets vekst.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når barnet har tilgang til leker som stimulerer fantasi, språk, tallforståelse og rollelek, styrkes både kognitiv og sosial utvikling. Foreldre som engasjerer seg i barnets lek, stiller spørsmål og inviterer til samspill, gir barnet mulighet til å lære gjennom trygghet og felles opplevelser. Manglende lekemuligheter kan føre til kjedsomhet, frustrasjon og forsinket utvikling.
Betydning for barnets utvikling over tid
Gjennom stimulerende lek etableres grunnleggende ferdigheter som barnet tar med seg videre til skole og liv. Et barn som får utforske og lære i et rikt lekemiljø, utvikler bedre språk, sosial kompetanse og læringsglede. Vedvarende mangel på lek og stimulering kan bidra til forsinket utvikling og svekket mestringstro.
Hvordan du kan observere og vurdere
Ved hjemmebesøk kan du observere lekemiljøet: finnes det bøker, byggeklosser, puslespill, tegnesaker, dukker og rollelek-utstyr? Snakk med barnet og foreldrene om hva de liker å leke sammen. Barnehagens vurdering av barnets lekekompetanse og deltakelse i sosial lek er også viktig.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldre kan få veiledning om betydningen av lek og hvordan de kan støtte barnets utvikling gjennom hverdagsaktiviteter. Det finnes lavterskeltiltak for familier med begrenset økonomi, som lekekasser eller tilbud via frivillige organisasjoner. Veiledning som COS-P og Marte Meo kan bidra til å styrke foreldre-barn-samspill i lek.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Har barnet tilgang til utviklingsstimulerende og aldersadekvate leker?
- Engasjerer foreldrene seg i barnets lek og nysgjerrighet?
- Har familien økonomiske eller praktiske hindre for å tilby leker?
- Hvordan fungerer barnet i sosial lek og samspill i barnehagen?
- Finnes det behov for støtte eller veiledning knyttet til lek og stimulering?