Barnet har det siste året vært hjemme fra skolen flere ganger på grunn av sykdom
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet har hatt få og milde sykdomsepisoder det siste året, med lavt skolefravær som ikke har påvirket trivsel eller læring. Barnet kommer raskt tilbake i rutine etter sykdom, og viser god motstandskraft og fysisk helse.
God fungering
Barnet har vært hjemme fra skolen ved flere anledninger det siste året, men sykdommene har vært kortvarige og forventede. Fraværet har ikke påvirket læring, sosiale relasjoner eller barnets generelle utvikling.
Adekvat fungering
Barnet har hatt gjentatte sykdomsperioder som har ført til noe økt fravær fra skolen. Selv om barnet henger med faglig og sosialt, har det vært behov for ekstra oppfølging og tilrettelegging. Det er begynnende bekymring for hvordan fraværet påvirker helhetlig fungering.
Dårlig fungering
Barnet har vært betydelig borte fra skolen grunnet hyppig sykdom det siste året. Fraværet har påvirket både faglig progresjon og sosial tilknytning. Det er økt sårbarhet for utenforskap og stress, og barnet kan virke slitent eller redusert i trivsel.
Kritisk fungering
Barnet har hatt omfattende skolefravær på grunn av sykdom det siste året, og dette har ført til alvorlig svekkelse av læring, trivsel og sosial utvikling. Barnet er lite til stede i skolefellesskapet og viser tegn på isolasjon, mistrivsel eller redusert funksjon.
Artikkel

Det er normalt at barn i skolealder er syke innimellom, men hyppig eller langvarig sykdom kan påvirke barnets skolegang og sosiale liv. For barn i alderen 6–9 år, hvor læring og sosiale ferdigheter utvikles raskt, kan gjentatte fravær skape utfordringer.
Konsekvenser her og nå
Ved mange fraværsdager mister barnet kontinuitet i undervisning, faste rutiner og kontakt med klassekamerater. Dette kan føre til faglig etterslep, uro for å komme tilbake til skolen, eller vansker med å finne sin plass sosialt. Foreldre og lærere kan oppleve bekymring for barnets helse og fungering.
Langsiktige konsekvenser
Hyppige sykdomsperioder og tilhørende fravær kan svekke barnets skolemotivasjon, mestringsfølelse og sosiale tilhørighet. Dersom fraværet blir vedvarende eller utvikler seg til skolevegring, kan barnet få varige utfordringer med læring og selvfølelse.
Kartlegging og vurdering
Du bør kartlegge type og omfang av sykdom, antall fraværsdager og hvordan fraværet har påvirket barnets læring, helse og sosiale liv. Informasjon fra foreldre, skole og eventuelt helsetjenester er viktig for å vurdere behovet for støtte eller tiltak.
Tiltak
Ved behov kan tiltak omfatte samarbeid med skole om faglig og sosial oppfølging, kontakt med helsetjeneste for medisinsk vurdering og dialog med foresatte om hvordan barnet kan støttes hjemme. I noen tilfeller kan det være aktuelt med tverrfaglig samarbeid for å sikre barnets skolegang.
Spørsmål som bør undersøkes
- Hvor mange dager har barnet vært borte fra skolen grunnet sykdom det siste året?
- Hva er årsaken til fraværet – vanlige infeksjoner, underliggende sykdom eller andre forhold?
- Hvordan påvirker fraværet barnets læring, trivsel og sosiale tilknytning?
- Har barnet fått nødvendig oppfølging og tilrettelegging på skolen etter sykdomsperioden(e)?
- Er det behov for tiltak for å støtte barnet medisinsk, faglig eller sosialt?