Barnet blir alltid hentet innenfor åpningstidene i barnehagen
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet hentes til rett tid hver dag, og foreldrene er presise, forutsigbare og i god dialog med barnehagen. De viser respekt for barnehagens rammer og forstår viktigheten av forutsigbarhet for barnet.
God fungering
Barnet blir som regel hentet innenfor åpningstidene. Forsinkelser kan skje, men de er sjeldne og kommuniseres tydelig til barnehagen. Barnets trygghet og dagsrytme ivaretas i stor grad.
Adekvat fungering
Barnet blir iblant hentet etter stengetid eller svært sent på dagen. Foreldrene forsøker å følge opp, men logistikken er utfordrende og kommunikasjonen med barnehagen kan være mangelfull.
Dårlig fungering
Barnet blir ofte hentet for sent, og barnehagen må gjentatte ganger minne om åpningstidene. Foreldrene viser liten forståelse for konsekvensene for barnet eller personalet. Barnet kan oppleve utrygghet og stress ved henting.
Kritisk fungering
Barnet blir gjentatte ganger hentet langt etter stengetid uten god grunn eller varsling. Barnehagepersonalet opplever alvorlig bekymring for barnets trygghet. Foreldrene svikter i å ivareta barnets grunnleggende behov for forutsigbarhet og trygg omsorg.
Artikkel

Trygghet og forutsigbarhet i hverdagen er avgjørende for barnets trivsel og utvikling. For barn i barnehagealder er tidspunktet for henting en viktig del av dette. Det signaliserer forutsigbar omsorg og understøtter barnets behov for rytme og regulering.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når barnet blir hentet til avtalt tid, skapes det en trygg avslutning på dagen og barnet opplever seg sett og ivaretatt. Ved gjentatt sen henting, særlig etter åpningstid, kan barnet oppleve usikkerhet, redsel eller opplevelse av å bli glemt. Slike erfaringer påvirker barnets følelsesmessige trygghet og forhold til både foreldre og personalet.
Betydning for barnets utvikling over tid
Gjentatte brudd på henterutinene kan skape varig utrygghet, separasjonsangst eller redusert tillit til omsorgspersoner. Det kan også påvirke barnets evne til å regulere overgangssituasjoner og påvirke relasjonene til andre barn og voksne. En forutsigbar og trygg hentesituasjon styrker barnets relasjonelle og emosjonelle utvikling.
Hvordan du kan observere og vurdere
Samarbeid med barnehagen for å kartlegge om barnet blir hentet til rett tid, og om det er variasjon i hvem som henter og når. Undersøk foreldrenes forståelse av barnehagens åpningstider og barnets behov for struktur. Vurder også hvordan barnet reagerer ved henting og i overgangene.
Tiltak for å bedre fungeringen
Veiledning om viktigheten av rutiner og trygghet kan være aktuelt. Dersom henting er vanskelig på grunn av praktiske eller arbeidsrelaterte forhold, kan man hjelpe foreldrene med å finne alternative løsninger, f.eks. i nettverk eller samkjøring. Ved gjentatt brudd på åpningstider bør barneverntjenesten vurdere nærmere oppfølging.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Hentes barnet innenfor barnehagens åpningstider – og til omtrent samme tid hver dag?
- Forstår foreldrene hvordan sen henting påvirker barnet?
- Har foreldrene praktiske utfordringer som hindrer punktlig henting?
- Hvordan reagerer barnet på hentesituasjonen?
- Har barnet stabile relasjoner til de som henter det?