Barnet blir hentet og levert i barnehagen av et få antall voksne, som barnet kjenner
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet blir konsekvent hentet og levert av et lite antall trygge og kjente voksne. Overgangene er forutsigbare og skaper trygghet for barnet, som tydelig kjenner og har god relasjon til disse personene.
God fungering
Barnet blir stort sett levert og hentet av de samme voksne, men det kan være noe variasjon. Barnet kjenner de aktuelle personene godt, og opplever hentesituasjonene som trygge.
Adekvat fungering
Barnet blir levert og hentet av ulike voksne, og relasjonen til noen av disse er svak. Barnet kan virke usikkert i overgangene, men håndterer situasjonen med støtte fra barnehagepersonalet.
Dårlig fungering
Barnet blir ofte levert og hentet av mange ulike voksne, hvorav noen barnet knapt kjenner. Overgangene preges av uro eller motstand, og barnet viser tegn på stress eller forvirring i forbindelse med levering og henting.
Kritisk fungering
Barnet blir levert og hentet av stadig skiftende, ukjente eller utrygge voksne. Barnehagen uttrykker bekymring for barnets trygghet og for hvem som faktisk har ansvar for barnet. Det foreligger alvorlig svikt i barnets omsorg og tilknytning.
Artikkel

Overgangssituasjoner som levering og henting i barnehagen er viktige øyeblikk i barnets hverdag. For barn i 3–5-årsalderen, som fortsatt er sterkt avhengig av forutsigbarhet, har det stor betydning hvem som følger barnet i disse situasjonene.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når barnet møtes av kjente og trygge voksne ved levering og henting, styrkes dets følelse av sammenheng, kontroll og trygghet. Barnet får støtte i overgangen mellom hjem og barnehage, noe som bidrar til bedre regulering og trivsel. Hvis barnet stadig møter nye eller ukjente voksne, kan det føre til usikkerhet, separasjonsangst eller uro i starten og slutten av dagen.
Betydning for barnets utvikling over tid
Gjentatt utrygghet i overgangene kan påvirke barnets evne til å stole på voksne og etablere stabile relasjoner. Det kan også svekke opplevelsen av struktur og tilhørighet. Et barn som møter forutsigbare og trygge voksne, utvikler bedre sosial trygghet og emosjonell regulering over tid.
Hvordan du kan observere og vurdere
Barnehagen er en sentral informasjonskilde: kartlegg hvem som leverer og henter barnet, hvorvidt barnet virker trygg i overgangene, og om det oppstår uro eller forvirring. Undersøk foreldrenes forståelse for viktigheten av stabile personer i overgangssituasjoner, og om det finnes praktiske hindringer som påvirker dette.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning om barns behov for trygghet i overgangssituasjoner kan være nødvendig. Det kan også være aktuelt å hjelpe familien med å etablere faste hentepersoner eller rutiner. Dersom barnet stadig hentes av ukjente eller uegnede personer, må det vurderes tiltak for å beskytte barnets trygghet.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Blir barnet levert og hentet av trygge og kjente personer?
- Opplever barnet levering og henting som en trygg og rolig situasjon?
- Er det mange ulike eller ukjente voksne involvert i overgangene?
- Har foreldrene forståelse for hvordan variasjon i henting kan påvirke barnet?
- Har familien behov for støtte til å etablere forutsigbare rutiner rundt levering og henting?