Barnet deltar i organiserte fritidsaktiviteter (kor, speideren, fritidsklubb o.l.)

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet deltar aktivt og med glede i én eller flere organiserte fritidsaktiviteter. Det viser engasjement, knytter sosiale bånd og får muligheter for mestring og utvikling i trygge rammer.

God fungering

Barnet er med i organiserte aktiviteter og deltar jevnlig. Det trives, men engasjementet varierer noe. Aktivitetene gir likevel sosial kontakt og positiv struktur i barnets hverdag.

Adekvat fungering

Barnet har sporadisk deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter eller har nylig sluttet. Deltakelsen gir noe positivt, men barnet er usikkert, lite engasjert eller opplever begrenset sosial tilhørighet.

Dårlig fungering

Barnet deltar ikke i organiserte aktiviteter, til tross for tilgjengelighet. Det mangler motivasjon, støtte eller mulighet, og fritiden preges av ensomhet, skjermbruk eller passivitet.

Kritisk fungering

Barnet har ingen tilgang til eller deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter. Det mangler stimulerende og trygge arenaer etter skoletid, og det er stor risiko for sosial isolasjon og lav mestringsfølelse.

Artikkel

Organiserte fritidsaktiviteter som kor, speider eller fritidsklubb gir barn verdifulle erfaringer med fellesskap, struktur og mestring. I alderen 6–9 år er slike arenaer viktige for utvikling av identitet, sosiale ferdigheter og livsglede.

Nåtidig påvirkning
Barn som deltar i faste fritidsaktiviteter får tilgang på trygge voksne, gode rutiner og positive fellesskap. Aktivitetene gir barnet noe å glede seg til, og styrker selvfølelse og sosiale relasjoner. Barn uten slike arenaer kan lett bli isolert, få lavere sosial selvtillit og bruke mye tid alene eller på passive aktiviteter.

Langsiktig påvirkning
Langvarig deltakelse i fritidsaktiviteter er knyttet til bedre psykisk helse, lavere risiko for utenforskap og økt skolemotivasjon. Mangel på slike tilbud kan svekke barnets evne til å finne tilhørighet og interessefelt, og øker risikoen for å falle utenfor fellesskapet i oppveksten.

Observasjon og kartlegging
Du bør kartlegge hvilke fritidsarenaer barnet har tilgang til, og om det deltar regelmessig. Snakk med barnet og foresatte om opplevelser knyttet til fritid: Hva gjør barnet etter skoletid, hva liker det, og hva savner det? Vurder både sosiale, økonomiske og geografiske barrierer.

Tiltak
Bistå familien med informasjon om lokale aktiviteter og muligheter for støtteordninger. Samarbeid med skole og fritidstjenester for å motivere barnet til deltakelse og følge opp trivsel. For noen barn kan det være hensiktsmessig å begynne i små, trygge grupper med god voksenstøtte.

Spørsmål som bør undersøkes
• Deltar barnet i en aktivitet som gir sosial tilhørighet og mestring?
• Er det praktiske eller økonomiske hindre for deltakelse?
• Hva slags støtte trenger barnet for å komme i gang med fritidsaktivitet?
• Har barnet tidligere hatt gode eller negative erfaringer med organiserte aktiviteter?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser