Barnet er samvittighetsfullt (overholder regler, forstår forskjellen på rett og galt og viser anger når det har gjort noe galt)

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet viser tydelig samvittighet, forstår og følger regler, og tar ansvar for egne handlinger. Det uttrykker oppriktig anger når det har gjort noe galt og forsøker å rette opp. Barnet viser empati, rettferdighetssans og utviklingsadekvat moralsk forståelse.

God fungering

Barnet forstår forskjellen på rett og galt og forsøker som regel å følge regler. Det kan gjøre feil, men erkjenner dette og viser anger. Barnet trenger iblant støtte til å regulere atferd, men viser i hovedsak god samvittighet og ansvarlighet.

Adekvat fungering

Barnet har begynnende forståelse for rett og galt, men trenger tydelige grenser og veiledning. Det kan vise liten anger eller prøve å skjule feil. Barnet lærer av erfaring, men har behov for tett voksenstøtte for å utvikle moralsk forståelse.

Dårlig fungering

Barnet har vedvarende vansker med å forstå eller følge regler. Det viser liten eller ingen anger etter regelbrudd og har svak evne til å ta ansvar. Det kan ha utfordringer med empati, og atferden skaper bekymring i skole og hjem.

Kritisk fungering

Barnet viser gjennomgående likegyldighet overfor normer og regler, og mangler forståelse for rett og galt. Det handler på impuls uten hensyn til konsekvenser og viser ingen anger. Barnets atferd er grenseoverskridende og kan skade andre.

Artikkel

Samvittighet utvikles gjennom tilknytning, grensesetting og erfaringer med ansvar og konsekvens. I alderen 6–9 år forventes det at barn begynner å ta ansvar for egne handlinger, viser anger og forstår normer i hjem, skole og samfunn.

Konsekvenser her og nå
Barn som viser samvittighet, forholder seg til regler, respekterer voksne og forsøker å gjøre det som er rett. De lærer lettere av feil og utvikler empati. Mangel på samvittighet kan føre til konflikter, lav sosial tillit og dårlig tilpasning i skolemiljøet.

Langsiktige konsekvenser
Vedvarende mangel på anger, empati og forståelse for rett og galt øker risikoen for atferdsproblemer, ekskludering og utvikling av antisosiale trekk. Samtidig kan god samvittighetsutvikling beskytte barnet mot negativ sosial påvirkning og fremme ansvarlig og selvregulert atferd.

Kartlegging og vurdering
Du bør observere barnets reaksjoner etter regelbrudd, spørre foresatte og skole om barnets forståelse av rett og galt, og vurdere empati, ansvar og konsekvensforståelse. Det er viktig å se samvittighetsutvikling i sammenheng med tilknytning og regulering.

Tiltak
Tiltak kan inkludere foreldrestøtte i grensesetting, samtaler med barnet om følelser og ansvar, bruk av naturlige konsekvenser og positiv forsterkning. Ved mer alvorlige vansker bør det vurderes henvisning til spesialpedagogisk tjeneste eller BUP.


Spørsmål som bør undersøkes

  • Hvordan reagerer barnet når det har gjort noe galt?
  • Forstår barnet hva som er rett og galt, og hvorfor regler finnes?
  • Viser barnet empati og evne til å sette seg inn i andres situasjon?
  • Har barnet voksne som veileder og støtter samvittighetsutvikling?
  • Trenger barnet tiltak for å styrke forståelse for ansvar og konsekvens?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser