Barnet forstår instruksjoner fra voksne i barnehagen

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet forstår og følger instruksjoner fra voksne uten vansker. Det viser god språklig og sosial forståelse, og tilpasser atferden etter beskjeder, både i lek og i strukturerte situasjoner.

God fungering

Barnet forstår i hovedsak instruksjoner, men kan trenge gjentakelse eller konkretisering i nye eller komplekse situasjoner. Det viser vilje til å samarbeide og responderer godt på veiledning.

Adekvat fungering

Barnet forstår enkle instruksjoner, men mister lett fokus eller trenger støtte for å følge dem. Det kan misforstå beskjeder og har behov for hyppig voksenoppfølging i hverdagen.

Dårlig fungering

Barnet har vansker med å forstå selv enkle instruksjoner. Det trenger gjentakelser, visuell støtte eller modellering, og viser lav grad av selvstendig oppfølging. Dette hemmer deltakelse og læring.

Kritisk fungering

Barnet forstår i liten grad instruksjoner fra voksne. Det virker ofte forvirret, uinteressert eller reagerer ikke på beskjeder. Atferden gir grunn til bekymring for språkutvikling, kognitiv fungering eller emosjonell trygghet.

Artikkel

Instruksjonsforståelse – en forutsetning for læring og samspill
Evnen til å forstå og følge instruksjoner er en sentral del av barnets språklige og kognitive utvikling. I barnehagealderen er dette avgjørende for å kunne delta i lek, følge regler, forstå rammer og mestre hverdagsrutiner.

Hva forståelse av instruksjoner betyr for barnet her og nå
Barn som forstår beskjeder fra voksne, klarer lettere å inngå i fellesskapet og få med seg informasjon som styrer dagen. De forstår grenser, tar del i lek og aktiviteter og lærer sosialt akseptert atferd. Dersom barnet ikke forstår beskjeder, kan det føre til frustrasjon, isolasjon og konflikter med både voksne og jevnaldrende.

Langsiktige konsekvenser ved vedvarende vansker
Dersom barnet ikke utvikler god forståelse for instruksjoner, vil det få utfordringer med læring, sosial deltakelse og regler – både i barnehagen og senere i skolen. Det kan utvikle lav mestringsfølelse og økt risiko for feilfortolkning og negativ respons fra omgivelsene.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere hvordan barnet reagerer på beskjeder i ulike situasjoner: følger det instrukser i lek, påkledning eller samlingsstund? Trenger det gjentakelser? Hvordan responderer det på ulike typer språk? Innhent informasjon fra barnehagen om hvordan de opplever barnets forståelse og oppfølging av instruksjoner.

Tiltak for å støtte forståelse og mestring
Du kan veilede foresatte og barnehagepersonale i å bruke tydelig, konkret og tilpasset språk. Bruk gjerne visuell støtte, gjentakelser og modellering. For barn med vedvarende utfordringer bør man vurdere språkkartlegging eller henvisning til logoped eller annen spesialpedagogisk vurdering.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Forstår barnet instruksjoner i daglige situasjoner, og kan det handle etter beskjeder?
  • Har barnet språkvansker, kognitive utfordringer eller følelsesmessige vansker som påvirker forståelsen?
  • Hvordan kommuniserer de voksne med barnet – tilpasser de språk og nivå?
  • Hvordan fungerer samarbeidet mellom barnehage og foresatte om språk og kommunikasjon?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser