Barnet går på SFO
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet trives svært godt på SFO. Det deltar aktivt i lek og aktiviteter, knytter gode relasjoner til både voksne og barn, og opplever trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. SFO styrker barnets sosiale og emosjonelle utvikling.
God fungering
Barnet går gjerne på SFO og deltar i aktivitetene med interesse. Det har venner der og får støtte av voksne. SFO oppleves som en trygg og positiv del av dagen, selv om barnet ikke alltid er like aktivt.
Adekvat fungering
Barnet går på SFO, men deltakelsen preges av varierende trivsel eller lavt engasjement. Det kan delta i enkelte aktiviteter, men virker ofte passiv, ensom eller uinteressert. SFO fyller en praktisk funksjon, men gir begrenset utvikling.
Dårlig fungering
Barnet viser lite trivsel på SFO og er ofte tilbaketrukket eller i konflikt med andre barn. Det deltar sjelden i aktiviteter og har få eller ingen venner der. Voksenstøtte er nødvendig for at barnet skal mestre dagene.
Kritisk fungering
Barnet har betydelige vansker på SFO og viser tydelige tegn til mistrivsel, utrygghet eller isolasjon. Det unngår samspill, har konflikter med både barn og voksne, og gir uttrykk for at det ikke vil være der. SFO-oppholdet gir liten eller negativ utvikling.
Artikkel

SFO er en viktig arena i barns hverdag, særlig i tidlig skolealder. Her får barnet mulighet til lek, sosialt samvær og trygge rammer etter skoletid. Barnets erfaringer på SFO kan ha stor betydning for både trivsel og utvikling.
Nåtidig påvirkning
Et barn som trives på SFO får en utvidet sosial arena hvor det kan utvikle vennskap og oppleve mestring. Det gir struktur i hverdagen og reduserer stress for både barn og foreldre. Dersom barnet mistrives, kan det føre til uro, lav motivasjon og sosial tilbaketrekking.
Langsiktig påvirkning
Gode erfaringer med SFO gir barnet trygghet i overganger og fremmer sosial utvikling. Det bidrar også til bedre skoletilpasning og selvtillit i sosiale sammenhenger. Vedvarende mistrivsel kan derimot føre til at barnet utvikler negativt syn på fellesarenaer og fellesskap, og svekke tilhørighet til skolemiljøet.
Observasjon og kartlegging
Du bør snakke med barnet om hvordan det opplever hverdagen på SFO. Hva liker det å gjøre? Hvem er det sammen med? Samtaler med SFO-ansatte gir innsikt i barnets deltakelse, trivsel og behov. Observer hvordan barnet samhandler med andre og hvilke aktiviteter det deltar i.
Tiltak
Samarbeid med SFO for å tilrettelegge for trygghet, sosial støtte og meningsfulle aktiviteter. Ved behov kan det være nyttig å introdusere barnet for mindre grupper, trygge voksenpersoner eller faste rutiner. Veiledning til foresatte om hvordan støtte barnets opplevelser av SFO kan også være nødvendig.
Spørsmål som bør undersøkes
• Trives barnet på SFO, og deltar det i aktivitetene?
• Har barnet venner og trygg voksenkontakt på SFO?
• Er det forhold i miljøet eller hjemme som påvirker barnets trivsel?
• Har barnet tidligere hatt erfaringer som gjør det utrygt i fellesskap?