Barnet har en god relasjon til de andre barna i barnehagen (føler seg akseptert av de andre barna)

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet har tydelig positive og gjensidige relasjoner til andre barn. Det deltar aktivt i lek, blir invitert inn i fellesskapet og viser glede og trygghet i samspill. Det fremstår som godt likt og sosialt akseptert.

God fungering

Barnet har flere relasjoner i barnegruppen og deltar i lek med andre. Det virker å være inkludert og akseptert, men kan trenge litt støtte for å opprettholde relasjoner i nye eller utfordrende situasjoner.

Adekvat fungering

Barnet har noen relasjoner, men er ofte passiv i lek og blir sjelden invitert inn på eget initiativ. Det virker noe usikkert sosialt og trenger jevnlig voksenstøtte for å føle seg inkludert.

Dårlig fungering

Barnet har få eller ingen stabile relasjoner i barnegruppen. Det leker ofte alene, virker lite akseptert av jevnaldrende og blir sjelden invitert inn i fellesskapet. Det fremstår som sosialt isolert eller usikkert.

Kritisk fungering

Barnet har ingen fungerende relasjoner i barnehagen og opplever tydelig avvisning fra jevnaldrende. Det viser tegn på tristhet, tilbaketrekning eller utagering og gir uttrykk for utenforskap. Atferden gir grunn til alvorlig bekymring.

Artikkel

Relasjoner mellom barn – grunnlaget for sosial trygghet og utvikling
I barnehagealder er det å ha relasjoner til andre barn avgjørende for utvikling av sosial kompetanse, selvfølelse og trivsel. Når barnet føler seg akseptert, får det bekreftelse, tilhørighet og mulighet til å utvikle seg gjennom samspill og lek.

Hva gode relasjoner betyr for barnet her og nå
Et barn som opplever å være akseptert av andre barn, deltar i fellesskapet, utvikler vennskap og får viktige erfaringer med å dele, samarbeide og løse konflikter. Det styrker barnets sosiale ferdigheter og gir glede og trygghet i hverdagen. Et barn som ikke føler seg akseptert, risikerer isolasjon, lav selvfølelse og manglende tilgang til utviklende lek.

Langsiktige konsekvenser ved manglende relasjoner
Barn som over tid ikke utvikler stabile relasjoner til jevnaldrende, risikerer sosial ekskludering, negativ identitetsutvikling og emosjonelle vansker som angst og lav selvfølelse. Dette kan påvirke skolegang, relasjoner og psykisk helse videre i livet.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere om barnet blir invitert inn i lek, har noen faste lekekamerater og hvordan det samhandler med andre barn i ulike situasjoner. Innhent informasjon fra barnehagen om hvordan barnet fungerer sosialt, om det søker andre, blir søkt opp selv, og hvordan det reagerer i fellesskapet.

Tiltak for å styrke barnets relasjoner
Du kan veilede barnehagepersonalet i å støtte barnets relasjoner ved å legge til rette for små grupper, felles prosjekter og voksenstøttet lek. Gi barnet rollemodeller, hjelp til å forstå sosiale signaler og mulighet for mestring i trygge situasjoner. Ved vedvarende utfordringer bør barnets sosiale og emosjonelle utvikling vurderes nærmere.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Har barnet jevnaldrende venner i barnehagen, og blir det aktivt inkludert i lek?
  • Viser barnet tegn på utenforskap, tilbaketrekning eller lav sosial trygghet?
  • Hvordan støtter barnehagen barnet i å etablere og opprettholde relasjoner?
  • Har barnet tidligere erfaringer med sosial avvisning, flytting, relasjonsbrudd eller tilknytningsvansker?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser