Barnet har flere fritidsinteresser (f.eks.: tegne, samle på noe, spill, lese bøker, bygge ting o.l.)

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet har mange og varierte fritidsinteresser som det engasjerer seg i med glede og nysgjerrighet. Aktivitetene gir barnet mestring, utvikling og ro, og barnet søker ofte å lære mer eller dele interessene med andre.

God fungering

Barnet har flere fritidsinteresser og bruker tid på dem jevnlig. Det viser engasjement og glede, men veksler mellom aktivitetene ut fra dagsform eller tilgjengelighet. Interessen gir barnet positivt innhold i fritiden.

Adekvat fungering

Barnet har enkelte interesser, men disse er uregelmessige eller lite utviklet. Det viser noe glede og engasjement, men trenger ofte voksne for å komme i gang eller holde på med aktivitetene over tid.

Dårlig fungering

Barnet har få eller lite varierte fritidsinteresser, og bruker mye tid på passivitet, som skjerm eller alenelek uten retning. Det viser liten motivasjon eller glede over aktiviteter, og blir lett rastløst eller tilbaketrukket.

Kritisk fungering

Barnet mangler fritidsinteresser og viser ingen tydelige tegn til engasjement, nysgjerrighet eller glede over egen aktivitet. Det har svært begrenset innhold i fritiden og viser tegn til apati, tristhet eller isolasjon.

Artikkel

Fritidsinteresser spiller en sentral rolle i barns utvikling. I alderen 6–9 år gir interesser som tegning, samling, spill, lesing eller bygging mulighet for mestring, utforskning og identitet. De er også en kilde til ro, glede og konsentrasjon.

Nåtidig påvirkning
Barn med flere interesser har ofte en rikere fritid og får flere muligheter til å uttrykke seg, regulere følelser og oppleve mestring. Interesser gir barnet struktur og retning, og kan bidra til å utvikle fokus og ferdigheter. Manglende interesser kan føre til passivitet, kjedsomhet og lavere trivsel.

Langsiktig påvirkning
Fritidsinteresser gir barnet en arena for å utvikle kompetanse, utholdenhet og selvtillit. De kan være viktige for sosial tilknytning, og danne grunnlag for fremtidige ferdigheter og interesser. Uten slike aktiviteter kan barnet utvikle en svekket evne til selvstimulering og nysgjerrighet.

Observasjon og kartlegging
Du bør snakke med barnet og foresatte om hva barnet liker å gjøre i fritiden. Hva skaper glede og ro? Er det noe barnet holder på med over tid? Kartlegg om interessene stimuleres hjemme og på skolen, og om det finnes strukturelle eller emosjonelle barrierer.

Tiltak
Støtt barnet i å utforske og utvikle interesser gjennom tilgang på materialer, bøker, aktiviteter og samtaler. Samarbeid med foresatte om å styrke barnets muligheter til å fordype seg i noe. Vær oppmerksom på barn som viser lav motivasjon eller tegn på tristhet – de kan trenge ekstra støtte for å finne glede og engasjement.

Spørsmål som bør undersøkes
• Hvilke aktiviteter gir barnet glede og mestring i fritiden?
• Har barnet arenaer og ressurser tilgjengelig for å utvikle interesser?
• Er det psykososiale faktorer som påvirker motivasjon eller evne til engasjement?
• Hvordan støttes barnets nysgjerrighet og kreativitet i hverdagen?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser