Barnet har ofte mulighet til å kommunisere og leke med andre barn på fritiden

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet har regelmessig og lett tilgang til jevnaldrende på fritiden. Det deltar aktivt i lek og kommunikasjon med andre barn gjennom organiserte aktiviteter og uformelle møteplasser, og viser glede og sosial trygghet.

God fungering

Barnet har ofte mulighet til å være sammen med andre barn på fritiden, og benytter seg som regel av dette. Det deltar i lek og samvær både hjemme, ute og i organiserte aktiviteter, men kan av og til trenge voksenstøtte.

Adekvat fungering

Barnet har noe kontakt med andre barn på fritiden, men mulighetene er begrenset av praktiske, geografiske eller sosiale forhold. Det ønsker mer kontakt, men får ikke alltid til det uten tilrettelegging.

Dårlig fungering

Barnet har sjelden mulighet til å være sammen med andre barn utenom skolen. Det mangler tilgang til arenaer eller støtte til å organisere sosialt samvær, og tilbringer mye tid alene på fritiden.

Kritisk fungering

Barnet er isolert på fritiden og har ingen mulighet for sosial kontakt med jevnaldrende. Det deltar ikke i lek, aktiviteter eller samvær, og viser tegn på ensomhet eller lav sosial motivasjon.

Artikkel

Mulighet for jevnlig samvær og lek med andre barn på fritiden er viktig for sosial og emosjonell utvikling. I alderen 6–9 år har barn behov for både organiserte og spontane møteplasser der de kan kommunisere og leke med jevnaldrende.

Nåtidig påvirkning
Når barnet har god tilgang på sosiale møteplasser utenom skolen, får det mulighet til å utvikle vennskap, lære samarbeid og oppleve fellesskap. Det styrker barnets trivsel og evne til å regulere egne følelser. Begrenset sosial kontakt på fritiden kan føre til at barnet føler seg utenfor og går glipp av viktig sosial læring.

Langsiktig påvirkning
Barn som får utvikle sosiale ferdigheter i fritiden, får bedre forutsetninger for å håndtere relasjoner, konflikter og gruppedynamikk senere i livet. Vedvarende mangel på sosial kontakt kan føre til sosial usikkerhet, lav selvfølelse og manglende nettverk i ungdomsår og voksenliv.

Observasjon og kartlegging
Du bør undersøke barnets fritidsvaner: Hvem er det sammen med, hva gjør det, og hvor ofte forekommer sosialt samvær? Snakk med barnet og foresatte for å få innsikt i barnets ønsker og muligheter for kontakt. Det er også nyttig å vurdere geografiske, økonomiske og familiære forhold som påvirker fritiden.

Tiltak
Støtt familien i å legge til rette for sosial kontakt, både gjennom organiserte fritidsaktiviteter og uformelle møteplasser. Veiled foresatte i viktigheten av sosial deltakelse. Samarbeid med skole, SFO og eventuelt lokale fritidstjenester for å koble barnet med jevnaldrende i nærmiljøet.

Spørsmål som bør undersøkes
• Har barnet praktisk tilgang til jevnaldrende og trygge arenaer for lek på fritiden?
• Hvordan støttes barnet hjemme til å utvikle sosiale relasjoner utenom skolen?
• Har barnet tidligere erfaringer med avvisning eller utfordringer i lek?
• Er det strukturelle eller sosiale forhold som hemmer barnets deltakelse?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser