Barnet har venner som også driver med sport/idrett, og som støtter/oppmuntrer barnet til å delta i idretten
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet har venner som er aktive i sport og idrett, og som både deler interessen og støtter barnet positivt. Det er gjensidig oppmuntring og fellesskap rundt aktiviteten, noe som styrker barnets motivasjon og tilhørighet.
God fungering
Barnet har venner som også driver med idrett, og som gir støtte og inspirasjon. Barnet opplever sosial trygghet i idrettsmiljøet, og vennene bidrar til at det holder på med aktiviteten.
Adekvat fungering
Barnet har noen venner som driver med idrett, men kontakten rundt aktiviteten er begrenset. Vennene påvirker i liten grad barnets motivasjon, og barnet deltar hovedsakelig av egen interesse eller på grunn av foreldreinvolvering.
Dårlig fungering
Barnets venner er lite involvert i idrett, og kan vise lav interesse eller negativ holdning til fysisk aktivitet. Barnet får lite sosial støtte for å delta, og kan føle seg alene eller usikker i idrettsmiljøet.
Kritisk fungering
Barnet har venner som er negative til idrett eller som aktivt fraråder deltakelse. Det opplever manglende støtte, press til å slutte eller føler seg utenfor. Dette bidrar til lav motivasjon og risiko for sosial og fysisk passivitet.
Artikkel

I tidlig skolealder har venner stor innflytelse på barnets fritidsvalg. Når barnets nærmeste venner også er engasjert i idrett og gir støtte, øker sannsynligheten for at barnet blir værende i aktiviteten og opplever idretten som meningsfull.
Nåtidig påvirkning
Venner som deler interessen for idrett, gir barnet fellesskap, trygghet og økt motivasjon. Gjennom felles opplevelser styrkes både idrettsglede og relasjoner. Manglende støtte eller negative holdninger i vennekretsen kan derimot føre til lavere deltakelse, usikkerhet og isolasjon i idrettsmiljøet.
Langsiktig påvirkning
Positiv sosial støtte rundt idrett i barneårene kan bidra til vedvarende fysisk aktivitet, gode sosiale ferdigheter og sterkere selvfølelse. Dersom barnet påvirkes negativt av venner som er uinteresserte eller avvisende til idrett, kan det utvikle passivitet, lav mestringstro og svekket sosial integrasjon.
Observasjon og kartlegging
Du bør undersøke hvilke venner barnet har i idretten og hvordan relasjonene fungerer. Snakk med barnet og foresatte om hvem barnet trener med og hvordan det opplever miljøet. Trenere og aktivitetsledere kan også gi innsikt i barnets samspill og deltakelse i gruppa.
Tiltak
Oppmuntre til at barnet deltar i aktiviteter sammen med venner, og tilrettelegg for at det oppstår vennskap i idretten. Samarbeid med foresatte for å støtte barnets sosiale tilhørighet og sikre at barnet føler seg inkludert. Ved behov kan barnet få hjelp til å bygge relasjoner i trygge, små grupper.
Spørsmål som bør undersøkes
• Har barnet venner i idretten som det trives med og får støtte fra?
• Hvordan påvirker vennenes holdninger barnets egen motivasjon for idrett?
• Får barnet hjelp til å bygge vennskap i fritidsmiljøet?
• Er det noe som hindrer barnet i å føle tilhørighet eller trygghet i aktiviteten?