Barnet leker på et aldersadekvat nivå

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet leker på et nivå som er i tydelig samsvar med alderen. Det bruker fantasi, språk, turtaking og samarbeid, og viser fleksibilitet og kreativitet i ulike lekesituasjoner.

God fungering

Barnets lek er i hovedsak aldersadekvat. Det deltar i rollelek, konstruksjonslek og samspill med jevnaldrende, men kan trenge noe veiledning i komplekse eller nye lekesituasjoner.

Adekvat fungering

Barnet leker, men på et noe enklere nivå enn forventet for alderen. Det foretrekker repeterende eller selvstendig lek og trenger jevnlig voksenstøtte for å delta i sosial eller symbolsk lek.

Dårlig fungering

Barnets lek er tydelig forsinket eller begrenset. Det leker lite med andre, viser svak fantasi, og har vansker med å følge lekens struktur og dynamikk. Det trenger tett veiledning og støtte.

Kritisk fungering

Barnet viser svært lite eller ingen lek. Det mangler lekeforståelse, symbolbruk og sosial deltakelse. Atferden gir grunn til alvorlig bekymring for kognitiv, språklig eller emosjonell utvikling.

Artikkel

Aldersadekvat lek – en sentral utviklingsmarkør i førskolealder
Lek er barnets primære utviklingsarena. I alderen 3–5 år skal barnet vise økende evne til å bruke fantasi, inngå i sosialt samspill og utvikle rollelek, konstruksjonslek og regler i leken. Når barn leker på aldersadekvat nivå, får det utviklet språk, selvregulering, samarbeid og problemløsing.

Hva aldersadekvat lek betyr for barnet her og nå
Et barn som leker variert og fantasifullt, får bearbeidet inntrykk, styrket sosial forståelse og opplevd mestring i samspill med andre. Leken er en viktig kilde til trivsel, læring og relasjonell utvikling. Når barn ikke leker på forventet nivå, kan det påvirke både følelsesmessig trygghet og sosial deltakelse.

Langsiktige konsekvenser ved forsinket eller avvikende lek
Vedvarende utfordringer med lek kan tyde på utviklingsmessige forsinkelser eller emosjonelle vansker. Barnet kan få lavere sosial kompetanse, språkproblemer og redusert evne til å inngå i grupper. Dette kan få konsekvenser for skoleforberedelse og psykososial helse.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere type lek barnet deltar i: Bruker det fantasi? Skaper det rollelek? Leker det alene eller sammen med andre? Hvordan forholder det seg til regler og struktur i lek? Innhent informasjon fra barnehagen og foresatte om lekemønstre og utvikling over tid.

Tiltak for å støtte lekens utvikling
Du kan veilede barnehagepersonale og foresatte i å tilrettelegge for variert og inspirerende lek, med passende utfordringer og trygge rammer. Bruk voksenstyrt lek som modell for sosial og symbolsk lek. Ved vedvarende bekymring bør barnet henvises til videre kartlegging av utvikling og fungering.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Deltar barnet i lek som er i tråd med alderen, både alene og sammen med andre?
  • Bruker barnet fantasi, språk og regler i leken?
  • Har barnet emosjonelle eller språklige utfordringer som hemmer lek?
  • Hvordan legger barnehagen og hjemmet til rette for utviklingsstøttende lek?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser