Barnet prøver å kle på seg selv

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet viser tydelig initiativ og motivasjon for å kle på seg selv. Det mestrer de fleste plagg og ber kun om hjelp ved behov. Det viser stolthet over å klare det selv.

God fungering

Barnet forsøker å kle på seg selv og klarer enkle plagg som bukse, genser eller sko. Det trenger hjelp med mer krevende deler, men viser vilje og interesse for å øve.

Adekvat fungering

Barnet gjør forsøk på å kle på seg, men gir lett opp eller blir frustrert. Det trenger ofte voksenstøtte, men deltar gjerne dersom det får veiledning og ros.

Dårlig fungering

Barnet viser liten interesse for å kle på seg selv og lar voksne gjøre det meste. Det mangler utholdenhet, initiativ eller trygghet i situasjonen og vegrer seg ofte.

Kritisk fungering

Barnet forsøker ikke å kle på seg selv og motsetter seg aktivt deltakelse i påkledning. Det viser tydelig passivitet eller sterk frustrasjon, og mangler både ferdigheter og motivasjon. Atferden kan være uttrykk for emosjonelle eller utviklingsmessige vansker.

Artikkel

Påkledning – en viktig milepæl i selvstendighet og mestring
I 3–5-årsalderen utvikler barn gradvis evnen til å kle på seg selv. Denne ferdigheten er både motorisk, kognitiv og følelsesmessig, og sier mye om barnets utvikling, initiativ og selvstendighet. Barn som øver på å kle på seg selv, bygger mestringstro og styrker selvbildet.

Hva det betyr for barnet her og nå
Et barn som forsøker å kle på seg selv, viser nysgjerrighet, vilje og tro på egne evner. Det lærer struktur, rekkefølge og konsentrasjon – og får viktige erfaringer med å mestre daglige oppgaver. Dersom barnet ikke forsøker, kan det være et tegn på usikkerhet, lav motivasjon eller manglende tilrettelegging.

Langsiktige konsekvenser ved manglende mestring
Uten støtte og øvelse i daglige ferdigheter kan barnet utvikle lav selvfølelse og overavhengighet av voksne. Dette kan skape utfordringer i overgangen til skole, der forventningene til selvstendighet øker. Vedvarende vansker kan også være et symptom på motoriske eller kognitive utviklingsforsinkelser.

Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere barnets påkledningssituasjoner: Tar det initiativ? Blir det fort frustrert? Hvor mye hjelp trenger det? Samtal med foresatte og barnehagen om barnets utvikling, rutiner og erfaringer med påkledning, både hjemme og i barnehage.

Tiltak for å støtte barnets utvikling
Du kan veilede foresatte og barnehagepersonale i å gi barnet tilpassede utfordringer og støtte til å klare mest mulig selv. Del opp oppgaven, gi ros og legg til rette for mestring i trygge rammer. Ved bekymring for utvikling eller motoriske vansker, bør det vurderes videre kartlegging.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Får barnet mulighet og tid til å øve på å kle på seg selv?
  • Har barnet motoriske eller kognitive utfordringer som gjør påkledning vanskelig?
  • Hvordan møter foresatte barnets forsøk på selvstendighet?
  • Viser barnet vilje og nysgjerrighet, eller unngår det utfordringer i hverdagen?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser