Barnet utviser empati og kan leve seg inn i og forstå andres situasjon / kan se ting fra andre menneskers synsvinkel
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser tydelig empati og forståelse for andres følelser og behov. Det trøster jevnaldrende, samarbeider godt og kan sette egne ønsker til side for andres beste. Barnet har utviklet evne til perspektivtaking og viser respekt og omsorg i samspill.
God fungering
Barnet forstår at andre har egne tanker og følelser, og forsøker å vise omtanke og hjelpsomhet. Det kan kjenne seg igjen i andres situasjon og viser empati i hverdagslige situasjoner. Barnet trenger av og til hjelp til å tolke følelser eller sosiale signaler.
Adekvat fungering
Barnet viser iblant empati, men strever med å forstå eller sette ord på andres følelser i mer krevende situasjoner. Det kan fremstå selvfokusert, men har vilje til å forstå når det får støtte fra voksne. Perspektivtaking er under utvikling.
Dårlig fungering
Barnet har vedvarende vansker med å gjenkjenne eller reagere på andres følelser. Det viser lite interesse eller forståelse for andres behov, og har utfordringer med samarbeid og relasjoner. Atferden kan virke ufølsom eller lite tilpasset.
Kritisk fungering
Barnet mangler grunnleggende empati og evne til perspektivtaking. Det kan vise hensynsløs, manipulerende eller skadelig atferd overfor andre uten anger eller forståelse. Barnet har alvorlige utfordringer i relasjoner og sosial fungering.
Artikkel

Empati handler om å forstå og føle med andre mennesker. I skolealderen utvikles også perspektivtaking – evnen til å se en situasjon fra en annens ståsted. For barn i alderen 6–9 år er disse ferdighetene sentrale for vennskap, samarbeid og sosial tilpasning.
Konsekvenser her og nå
Barn som viser empati, opplever oftere positive relasjoner og får lettere støtte og hjelp i samspill. De forstår andres reaksjoner og tilpasser seg sosiale normer. Mangel på empati kan føre til konflikter, utestengelse og lav sosial kompetanse.
Langsiktige konsekvenser
Barn som ikke utvikler empati eller evne til perspektivtaking, har økt risiko for vedvarende sosiale vansker, atferdsproblemer og lav selvinnsikt. På lang sikt kan det hemme utvikling av nære relasjoner og skape utfordringer i skole, arbeidsliv og familieliv.
Kartlegging og vurdering
Du bør observere hvordan barnet reagerer på andres følelser og behov, og innhente informasjon fra foresatte og skole. Viktige spørsmål er om barnet forstår andres perspektiv, om det viser omsorg og hvordan det håndterer konflikter.
Tiltak
Tiltak kan inkludere samtaler med barnet om følelser, rollespill og bruk av bøker eller filmer for å styrke emosjonsforståelse. Foreldre og lærere bør modellere empatisk atferd og gi barnet positiv tilbakemelding når det viser omsorg og forståelse.
Spørsmål som bør undersøkes
- Hvordan reagerer barnet når andre er lei seg, glade eller sinte?
- Kan barnet sette seg inn i hvordan andre har det, og hvorfor de føler som de gjør?
- Viser barnet omsorg, trøst eller støtte i samspill med andre?
- Trenger barnet hjelp til å forstå og tolke følelser og sosiale situasjoner?
- Hvilke tiltak kan støtte barnets utvikling av empati og perspektivtaking?