Barnets ansvar i og for familien er på et nivå tilpasset barnets alder og modenhet

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet har små, tilpassede oppgaver i hjemmet og får positiv respons for innsats. Foreldrene gir ansvar som fremmer mestring og selvstendighet uten å pålegge barnet voksenoppgaver. Barnet viser glede og stolthet over å bidra.

God fungering

Barnet har ansvar som i hovedsak er tilpasset alder og utvikling. Det får støtte til å gjennomføre oppgavene, og foreldrene har realistiske forventninger. Enkelte oppgaver kan være lite motiverende, men det er balanse i krav og støtte.

Adekvat fungering

Barnet har få eller utydelige oppgaver, eller det gis ansvar som tidvis er for krevende. Foreldrene forsøker å finne balansen, men barnet får ikke systematisk støtte til å utvikle selvstendighet og ansvarsfølelse.

Dårlig fungering

Barnet pålegges oppgaver eller ansvar som overskrider dets utviklingsnivå. Det kan være ansvar for egne søsken, husarbeid eller emosjonell støtte til foreldre. Barnet virker slitent, overbelastet eller lite barnlig i væremåte.

Kritisk fungering

Barnet fungerer som erstatning for forelder eller partner i hjemmet. Det har ansvar for oppgaver som er klart uforenlig med barnets alder og modenhet. Barnets utvikling, skolegang og psykiske helse er alvorlig truet.

Artikkel

I skolealderen er det naturlig og viktig at barnet får ansvar i hjemmet. Riktig tilpassede oppgaver gir mestringsfølelse, tilhørighet og styrker barnets selvstendighet. Det forutsetter at kravene står i forhold til barnets utviklingsnivå og at oppgavene gis med støtte og anerkjennelse.

Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå

Et barn som får realistiske oppgaver i hjemmet – som å dekke bordet, rydde rommet eller hjelpe til med enkle gjøremål – utvikler ferdigheter og opplever seg som en viktig del av fellesskapet. Dersom barnet får for lite ansvar, kan det gå glipp av muligheter for læring og mestring. Hvis barnet derimot får for mye ansvar, spesielt ansvar for foreldres eller søskens behov, kan det føre til stress, rolleforvirring og tap av barndom.

Betydning for barnets utvikling over tid

Alderstilpasset ansvar støtter utviklingen av selvstendighet, samarbeidsevne og ansvarsfølelse. Vedvarende overbelastning med voksenoppgaver kan føre til emosjonell overmodenhet, svekket selvfølelse eller skolevansker. Det er viktig å sikre at barnet får være barn – og ikke pålegges ansvar det ikke har forutsetninger for å bære.

Hvordan du kan observere og vurdere

Snakk med foreldrene om hvilke oppgaver barnet har hjemme, og hvordan det oppleves av både dem og barnet selv. Spør barnet om hva det gjør for å hjelpe til, og hvordan det føles. Se etter tegn på at barnet er emosjonelt belastet, fungerer som støttespiller for foreldre, eller har ansvar for yngre søsken.

Tiltak for å bedre fungeringen

Veiledning til foreldre om hva som er passende ansvar i skolealder, kan bidra til bedre balanse. Det kan være nyttig å oppmuntre til rutiner med små, faste oppgaver som barnet mestrer og får ros for. Ved tegn på omsorgsrolle eller parentifisering bør saken drøftes i tverrfaglig team, og tiltak vurderes for å beskytte barnet.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Hvilket ansvar har barnet i hjemmet, og er det tilpasset alder og modenhet?
  • Får barnet ros og støtte for innsatsen, eller møter det krav og kritikk?
  • Har barnet ansvar for andre familiemedlemmer, som søsken eller foreldre?
  • Viser barnet tegn på emosjonell belastning, voksenhet eller utslitthet?
  • Trenger familien hjelp til å justere fordeling av ansvar og roller i hjemmet?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser