Barnets grov- og finmotoriske utvikling er aldersadekvat
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser aldersadekvat utvikling innen både grov- og finmotorikk. Det mestrer bevegelser som løping, hopping, sykling, samt tegning, skriving og håndtering av små objekter med god presisjon. Motorikken støtter barnets læring, lek og selvstendighet.
God fungering
Barnets grov- og finmotoriske ferdigheter ligger innenfor normalområdet. Det kan være små variasjoner i mestringsnivå, men disse har ikke betydning for barnets funksjon i skole, lek eller hverdagsaktiviteter. Barnet er i utvikling og viser fremgang.
Adekvat fungering
Barnet har enkelte motoriske utfordringer, som noe klosset bevegelsesmønster, ujevne tegneferdigheter eller svak håndskrift. Det henger med i de fleste aktiviteter, men kan ha behov for støtte eller ekstra øving for å utvikle ferdighetene videre.
Dårlig fungering
Barnet strever merkbart med grov- og/eller finmotoriske ferdigheter. Det har vansker med koordinasjon, balanse, skriving eller håndtering av redskaper. Motoriske utfordringer påvirker skolearbeid, deltakelse i lek og barnets selvtillit.
Kritisk fungering
Barnet har betydelige forsinkelser i motorisk utvikling og mestrer ikke grunnleggende ferdigheter for sin alder. Det deltar lite i fysisk lek og har store vansker med å utføre dagligdagse aktiviteter. Funksjonsnivået er klart lavere enn forventet.
Artikkel

Grov- og finmotoriske ferdigheter er viktige for barnets evne til å lære, leke og utføre dagligdagse oppgaver. I alderen 6–9 år utvikles koordinasjon, styrke og presisjon videre, og det legges grunnlag for både skoleferdigheter og sosial lek.
Konsekvenser her og nå
Barn som har god motorisk kontroll, har lettere for å delta i fysisk lek, aktiviteter og skolearbeid. De opplever mestring og tilhørighet. Motoriske vansker kan føre til at barnet unngår utfordringer, føler seg annerledes og mister selvtillit, særlig hvis ferdighetene skiller seg tydelig fra jevnaldrende.
Langsiktige konsekvenser
Vedvarende motoriske vansker kan få konsekvenser for læring, trivsel og sosial deltakelse. Manglende mestring kan svekke motivasjon og føre til utvikling av negativt selvbilde. Tidlig oppdagelse og målrettet innsats kan bidra til å styrke barnets ferdigheter og forebygge utenforskap.
Kartlegging og vurdering
Du bør observere barnet i aktivitet og innhente informasjon fra foreldre, skole og helsetjeneste. Det er viktig å vurdere barnets bevegelsesmønster, koordinasjon, utholdenhet og evne til å utføre oppgaver som tegning, skriving og å kle på seg klær.
Tiltak
Tiltak kan inkludere fysioterapi, ergoterapi, motorisk trening på skole/SFO, eller tilrettelegging i undervisningen. Det bør også jobbes med å fremme barnets mestring og selvtillit, samt støtte foreldre i å tilrettelegge for aktivitet hjemme.
Spørsmål som bør undersøkes
- Er barnets motoriske utvikling i tråd med alder og forventet nivå?
- Hvordan mestrer barnet fysisk lek, skolearbeid og dagligdagse oppgaver?
- Har barnet fått støtte fra skolehelsetjeneste, fysioterapeut eller PPT?
- Påvirker motorikken barnets trivsel, deltakelse eller selvbilde?
- Hvilke tiltak er iverksatt, og hva mer kan støtte utviklingen?