Barnets hørsel og syn utvikler seg normalt
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnets hørsel og syn er i full overensstemmelse med aldersadekvate normer. Det har ingen behov for hjelpemidler og viser tydelig god orienteringsevne, oppmerksomhet og læringskapasitet. Barnet deltar aktivt i skole og lek uten hindringer knyttet til sansefunksjoner.
God fungering
Barnets hørsel og syn utvikler seg normalt. Eventuelle tidligere observasjoner eller undersøkelser har ikke gitt grunn til bekymring. Barnet følger med i undervisning og samspill med jevnaldrende uten at det kreves tilpasninger.
Adekvat fungering
Det har vært enkelte observasjoner eller mistanker om svikt i syn eller hørsel, men undersøkelser har ikke avdekket alvorlige avvik. Barnet kan ha lettere utfordringer som kompenseres med små tilpasninger, f.eks. ved plassering i klasserommet.
Dårlig fungering
Barnet har nedsatt syn eller hørsel som påvirker læring, kommunikasjon eller sosial deltakelse. Det er behov for hjelpemidler, og barnet strever til tider med å få med seg beskjeder, lese/skrive eller delta i lek uten støtte.
Kritisk fungering
Barnet har alvorlig syns- eller hørselsnedsettelse som ikke er tilstrekkelig kompensert. Det er omfattende behov for tilrettelegging, og barnets utvikling, læring og sosiale relasjoner er betydelig påvirket. Det er risiko for isolasjon og læringsvansker.
Artikkel

Syn og hørsel er grunnleggende for barnets utvikling, spesielt i skolealder når læring, språk og sosialt samspill er sentrale utviklingsområder. For barn i alderen 6–9 år er sansefunksjonenes kvalitet direkte knyttet til hvordan barnet fungerer faglig og sosialt.
Konsekvenser her og nå
Barn med normal syns- og hørselsfunksjon har bedre forutsetninger for konsentrasjon, læring og deltakelse i undervisning og lek. Ved uoppdagede eller ubehandlede vansker kan barnet lett oppfattes som uoppmerksom, uinteressert eller sosialt tilbaketrukket. Sanseutfordringer kan også føre til misforståelser og frustrasjon.
Langsiktige konsekvenser
Vedvarende vansker med syn eller hørsel kan ha betydelige konsekvenser for læring, språkforståelse og sosial utvikling. Barnet kan utvikle lav selvfølelse, falle utenfor sosialt, eller få vedvarende lærevansker. Tidlig identifikasjon og tilrettelegging er avgjørende for å hindre sekundære problemer.
Kartlegging og vurdering
Du bør sikre at barnets syn og hørsel er vurdert gjennom helsestasjon, skolehelsetjeneste eller fastlege. Det er viktig å følge med på tegn til at barnet ikke hører beskjeder, trekker seg unna samspill eller viser tegn på slitenhet i visuelle oppgaver.
Tiltak
Ved påvist eller mistenkt syns- eller hørselsnedsettelse bør barnet henvises til optiker, audiograf eller spesialisthelsetjenesten. Tiltak kan også inkludere bruk av hjelpemidler, tilpasning i undervisning, foreldreveiledning og kontakt med PPT. Sosial støtte og oppfølging i skolemiljøet er viktig.
Spørsmål som bør undersøkes
- Har barnet gjennomgått syns- og hørselstesting etter skolestart?
- Er det observasjoner fra foresatte, skole eller helsetjeneste som tyder på vansker?
- Hvordan påvirker eventuelle utfordringer barnets læring og sosiale deltakelse?
- Får barnet nødvendig tilrettelegging og oppfølging?
- Er det behov for henvisning, hjelpemidler eller spesialpedagogisk støtte?