Det er en eller flere barn i barnets omgangskrets utenfor barnehagen som ofte er involvert i mobbing eller annen antisosial atferd
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet omgås jevnaldrende utenfor barnehagen som viser positiv, inkluderende og utviklingsstøttende atferd. Samværet styrker barnets sosiale ferdigheter og trygghet.
God fungering
Barnet har omgang med jevnaldrende utenfor barnehagen som i hovedsak viser god sosial atferd, men som tidvis kan utfordre rammer eller regler. Samværet oppleves for det meste positivt.
Adekvat fungering
Barnet er i kontakt med barn som viser enkelte utfordrende trekk, som utestenging eller regelbrudd, men barnet veiledes og skjermes i stor grad fra negativ påvirkning.
Dårlig fungering
Barnet omgås jevnlig barn som utviser antisosial atferd, inkludert mobbing, utagering eller normbrudd. Det er tegn til negativ påvirkning og at barnet begynner å gjenta slik atferd eller utvikler utrygghet i relasjonen.
Kritisk fungering
Barnet tilbringer mye tid med barn som viser alvorlig antisosial atferd. Det utsettes for negativ påvirkning, mobbing eller sosial kontroll, og viser tegn på utrygghet, tilbaketrekning eller normbrytende atferd selv. Situasjonen krever umiddelbar oppfølging.
Artikkel

Negativ påvirkning fra jevnaldrende utenfor barnehagen – et risikomoment for barns utvikling
Barns sosiale miljø utenfor barnehagen har stor betydning for deres emosjonelle og sosiale utvikling. Når barnet er i jevnlig kontakt med barn som viser mobbing eller antisosial atferd, øker risikoen for negativ påvirkning – både gjennom imitasjon og gjennom utrygge relasjoner.
Hva det betyr for barnet her og nå
Barn i førskolealder er svært mottakelige for påvirkning fra jevnaldrende. Dersom barnet samhandler med barn som mobber, stenger ute, dominerer eller utviser fysisk/verbalt aggresjon, kan det føre til at barnet selv utvikler slike mønstre, eller blir utrygt og underdanig i samspill. Det skaper ubalanse i barnets sosiale erfaringer.
Langsiktige konsekvenser ved vedvarende negativ påvirkning
Vedvarende samvær med barn som viser antisosial atferd, kan føre til at barnet selv utvikler utfordrende atferd, dårlig sosial forståelse og redusert empati. Det kan også gi barnet lav selvfølelse, engstelse eller sosial tilbaketrekning. Over tid kan slike relasjoner ha betydning for barnets skoletilpasning og psykososiale utvikling.
Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør samtale med foresatte om barnets omgangskrets utenfor barnehagen. Hvem er barnet sammen med? Hvordan fungerer relasjonen? Observer endringer i barnets atferd, som plutselig aggressivitet, underdanighet eller utrygghet i lek. Undersøk også hvordan barnet selv omtaler disse relasjonene.
Tiltak for å skjerme og støtte barnet
Du kan veilede foresatte i å vurdere barnets omgangskrets og styrke relasjoner med trygge, positive jevnaldrende. Oppmuntre til lekekontakter med barn som viser god sosial fungering, og snakk med barnet om vennskap, følelser og grenser. Ved bekymring for omsorg eller sikkerhet, må tiltak vurderes i samarbeid med barnehage og eventuelt hjelpeapparatet.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Hvem omgås barnet på fritiden, og hvilken atferd preger disse relasjonene?
- Viser barnet tegn på å bli negativt påvirket, for eksempel gjennom normbrudd, tilbaketrekning eller engstelse?
- Hvordan oppfatter og håndterer foresatte relasjonen til disse barna?
- Har barnet mulighet til alternative, trygge vennskap utenfor barnehagen?