Foreldrene etterspør og viser interesse for hva barnet har gjort/opplevd i løpet av dagen i barnehagen
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene viser daglig, genuin interesse for barnets opplevelser i barnehagen. De stiller åpne spørsmål, lytter aktivt og bruker informasjonen til å støtte barnets utvikling og følelsesmessige bearbeidelse.
God fungering
Foreldrene spør jevnlig barnet om hvordan det har hatt det i barnehagen, og viser engasjement når barnet forteller. De følger med på informasjon fra personalet og støtter barnet i å reflektere over opplevelsene sine.
Adekvat fungering
Foreldrene viser noe interesse for barnets barnehagehverdag, men samtalene er korte og lite utdypende. Barnet får noe bekreftelse, men foreldrene følger i liten grad opp med spørsmål eller refleksjon.
Dårlig fungering
Foreldrene viser liten interesse for hva barnet opplever i barnehagen. De spør sjelden eller fremstår uengasjerte når barnet forsøker å fortelle. Barnet opplever liten emosjonell støtte knyttet til sin barnehagehverdag.
Kritisk fungering
Foreldrene etterspør aldri barnets opplevelser og overser eller avviser barnets forsøk på å dele. Barnets følelser og erfaringer blir ignorert, noe som fører til utrygghet og svekket tilknytning. Barnets emosjonelle utvikling er truet.
Artikkel

Barn i førskolealder trenger foreldre som ser, lytter og viser interesse for hverdagen deres. Når foreldre spør barnet om hvordan det har hatt det, validerer de barnets følelser, styrker båndet og gir barnet en arena for refleksjon og utvikling av språk og følelser.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når foreldrene viser interesse for barnets dag, opplever barnet seg viktig og verdsatt. Det får hjelp til å forstå og bearbeide opplevelser, både gode og vanskelige. Barn som ikke får denne interessen, kan føle seg oversett og utvikle en opplevelse av at det som skjer med dem ikke er viktig for foreldrene.
Betydning for barnets utvikling over tid
Gjennom daglige samtaler med foreldrene lærer barnet å sette ord på følelser, opplevelser og relasjoner. Dette styrker selvfølelsen, emosjonell intelligens og sosial forståelse. Vedvarende mangel på interesse fra foreldrene kan svekke barnets evne til å uttrykke seg og føre til følelsesmessig distanse i relasjonen.
Hvordan du kan observere og vurdere
Undersøk med barnehagepersonalet om hvordan foreldrene følger opp ved henting. Viser de interesse, spør de personalet eller barnet? Undersøk i samtale med foreldrene om de snakker med barnet om dagen som har vært, og om barnet virker åpent eller tilbakeholdent om hva det har opplevd.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning om barns behov for følelsesmessig bekreftelse og dialog kan styrke denne delen av samspillet. Personalet i barnehagen kan gi foreldrene daglige stikkord som åpner for samtale hjemme. Ved manglende interesse bør barneverntjenesten vurdere om dette inngår i et større bilde av emosjonell tilgjengelighet.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Viser foreldrene aktiv interesse for barnets dag i barnehagen?
- Har barnet et språk og en trygghet for å dele opplevelser hjemme?
- Reagerer foreldrene med bekreftelse og nysgjerrighet, eller med likegyldighet?
- Har foreldrene oversikt over hva barnet opplever i barnehagen?
- Er det tegn på emosjonell avstand mellom barnet og foreldrene?