Foreldrene har utdannelse eller planer om å ta utdannelse
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene har gjennomført utdanning og benytter kompetansen aktivt i arbeids- og familieliv. De har stabile livsrammer, og deres innsikt, ferdigheter og refleksjonsevne kommer barnet til gode i form av struktur, språk og stimulering.
God fungering
En eller begge foreldre har relevant utdanning eller er i gang med studier. De kombinerer dette med omsorgsansvar på en god måte. Barnet opplever forutsigbarhet, støtte og tilgang til et stimulerende hjemmemiljø.
Adekvat fungering
Foreldrene har planer om å ta utdanning og viser motivasjon, men er i en oppstartsfase eller møter enkelte hindringer. De strever tidvis med å balansere omsorg og fremtidsplaner, men barnet får i hovedsak dekket sine behov.
Dårlig fungering
Utdanningsplaner er lite konkrete, eller tidligere utdanningsløp er avbrutt. Foreldrene strever med å kombinere planlegging og omsorgsansvar, og barnet merker manglende struktur, tilstedeværelse eller forutsigbarhet.
Kritisk fungering
Foreldrene har gjentatte mislykkede forsøk på utdanning og mangler realistiske planer videre. Det er lav refleksjon om hvordan dette påvirker barnet, og hverdagen preges av ustabilitet og manglende omsorgskapasitet. Barnets behov blir tilsidesatt.
Artikkel

Foreldres utdanning eller planer om utdanning kan være en ressurs i familiens utvikling. Utdanning gir ikke bare økt framtidig økonomisk trygghet, men også økt selvfølelse, struktur og modellering av læringsglede for barnet. For barn i alderen 6–9 år er foreldres tilstedeværelse og støtte avgjørende.
Konsekvenser her og nå
Dersom foreldre kombinerer utdanning med omsorg på en god måte, får barnet både emosjonell trygghet og kognitive stimuli i hjemmet. På den annen side kan utdanning medføre stress, tidspress og fravær. Dersom struktur og støtte svikter, kan barnet oppleve usikkerhet eller føle seg nedprioritert.
Langsiktige konsekvenser
Foreldres gjennomføring av utdanning kan bidra til mer stabile og trygge livsrammer for familien på sikt. Barnet kan dra nytte av økt kompetanse og forbedret økonomi. Ved manglende balanse eller gjennomføring kan det oppstå ustabilitet som svekker barnets utvikling og oppfølging.
Kartlegging og vurdering
Du bør kartlegge foreldrenes utdanningsnivå og planer. Viktige vurderinger er realismen i planene, støtteapparatet rundt studieløpet, og hvordan omsorgsrollen ivaretas underveis. Barnets daglige rutiner, skolegang og følelsesmessige trygghet bør vurderes.
Tiltak
Tiltak kan inkludere støtte til tidsplanlegging, barnepass, økonomisk rådgivning eller foreldrestøttende tiltak. Det kan også være aktuelt med samarbeid med NAV, utdanningsinstitusjoner og SFO. Barnet kan trenge tilrettelegging i skole eller fritid for å sikre stabilitet.
Spørsmål som bør undersøkes
- Har foreldrene realistiske og støttede utdanningsplaner?
- Hvordan påvirker studier eller planer om studier barnets hverdag?
- Får barnet tilstrekkelig støtte og struktur i perioder med høy belastning?
- Hvilke støttetiltak finnes for å hjelpe familien i utdanningsprosessen?
- Hvilken motivasjon har foreldrene for utdanning, og hvordan påvirker det barnets fremtid?