Foreldrene kan følge barnet i lek, sette grenser, støtte og stimulere
Logg inn for å fjerne annonser
Skalering av fungering
Svært god fungering
Foreldrene viser høy grad av sensitivitet og tilpasning til barnets behov, og de er dypt engasjert i barnets utviklingDimensjonen "Barnets utvikling" gir kunnskap om behov, rettigheter, beskyttelse og risiko knyttet til de overordnede områdene "Helse", "Barnehage og skole", "Følelser og uttrykk" og "Venner og fritid". Innenfor disse områdene hører det til flere avgrensede temaer til fordypning. Les mer ➜. De følger barnets lek med entusiasme og evner å sette passende grenser uten å hemme barnets nysgjerrighet. Foreldrene støtter barnets utvikling både fysisk og kognitivt, gir barnet rikelig med stimulering gjennom lek, musikk, sang og fysisk kontakt. De gir konsekvent støtte og oppmuntrer til læringDet følger av FNs barnekonvensjon artikkel 28 og 29 at alle barn har rett til en god skole og utdanning som gir dem nødvendig kunnskap og utvikling. Læring er en livslang prosess som begynner med de minste barnas tolkning av sanseinntrykk og innlæring av basale funksjoner som å spise, gå,... og utforskning av omgivelsene.
God fungering
Foreldrene er generelt i stand til å følge barnets behov, deltar aktivt i lek og setter grenser når det trengs. De stimulerer barnets kognitive og motoriske utvikling, men kan noen ganger ha litt mindre engasjement i visse situasjoner. Likevel er deres veiledning og støtte tilstrekkelig til å fremme barnets utvikling. De skaper et miljø hvor barnet føler seg trygt, og legger til rette for utforskning.
Adekvat fungering
Foreldrene klarer å følge barnets lek og setter grenser, men deres deltakelse kan være mer sporadisk. De gir barnet noen stimulering og støtte, men dette skjer ikke alltid konsekvent. Barnet får tid til utforskning, men kan mangle tilstrekkelig veiledning i situasjoner som krever det. Stimuleringen kan være begrenset til mer grunnleggende aktiviteter, uten at foreldrene tar aktive skritt for å utfordre barnets utvikling på nye måter.
Dårlig fungering
Foreldrene har utfordringer med å følge barnets lek og klarer ikke å sette nødvendige grenser eller tilby tilstrekkelig støtte. Deres engasjement i barnets utvikling er lavt, og barnet mangler både kognitiv og fysisk stimulering. Barnet får sjelden oppmuntring til å utforske omgivelsene, og foreldrenes veiledning er enten fraværende eller lite konstruktiv, noe som kan hemme barnets utvikling.
Kritisk fungering
Foreldrene evner ikke å følge barnet i lek eller sette nødvendige grenser. Barnet får svært lite eller ingen stimulering, og foreldrene gir ingen støtte eller oppmuntring til utforskning. Barnet utvikler seg i et miljø med liten respons på dets behov, og mangelen på stimulering kan ha alvorlige konsekvenser for både den fysiske og kognitive utviklingen.
Artikkel

I aldersgruppen 0–11 måneder er foreldrenes rolle avgjørende for å støtte barnets utvikling gjennom lek, veiledning og stimulering. Denne tidlige fasen i barnets liv er preget av rask fysisk, kognitiv og emosjonell utvikling, hvor barnets forhold til foreldrene spiller en sentral rolle. Foreldrene må evne å være lydhøre overfor barnets signaler og behov, samtidig som de tilbyr et trygt og stimulerende miljø.
Foreldres evne til å følge barnets lek, sette passende grenser, støtte og stimulere, påvirker direkte hvordan barnet utvikler ferdigheter som motorikk, språkutvikling og sosial forståelse. Gjennom fysisk lek, som å gripe etter gjenstander, lære å snu seg eller stå, får barnet den nødvendige grov- og finmotoriske treningen. Samtidig er lek viktig for å skape følelsesmessig bånd mellom barn og foreldre, noe som styrker barnets trygghet og tilknytningSe også temaside om tilknytningspsykologi Det følger av FNs barnekonvensjon artikkel 5 at barn har rett til veiledning og støtte fra sine foreldre, rett til at foreldrene setter hensynet til barnets beste i første rekke og tar vare på barnet på best mulig måte. Ifølge konvensjonens artikkel 18 har alle....
Når foreldre setter grenser, hjelper de barnet å forstå forventninger og skaper et rammeverk som fremmer trygghet og forutsigbarhet. Grensesetting er spesielt viktig for at barnet skal føle seg beskyttet og samtidig få frihet til å utforske trygge rammerEn sentral del av det å ivareta barn og unges rett til medvirkning, er å legge til rette for trygge rammer. Barn er ulike, og opplever ulike ting som trygt. Når barnevernstjenesten skal se på hva som er trygge rammer for et barn, er den viktigste kilden til dette barnet.... For barn i denne alderen kan foreldre gjennom enkle spill, sanger eller lyder gi meningsfull stimulering som styrker deres språklige og kognitive utvikling.
Dersom foreldrene er lydhøre og engasjerte, vil barnet føle seg sett og anerkjent, noe som styrker deres emosjonelle helseBarns rett til egnet helsehjelp er nedfelt i barnekonvensjonens artikkel 24. Helse handler både om fysisk og psykisk helse. Alle mennesker har fysisk og psykisk helse. Fysisk helse dreier seg om blant annet vekst og utvikling, motorikk og fysisk aktivitet, sykdom, eventuelle funksjonsnedsettelser, søvn og ernæring. Psykisk helse omfatter blant... og gir en trygg base for videre utvikling. Derimot kan manglende stimulering, grensesetting eller engasjement fra foreldrenes side føre til utviklingsmessige forsinkelser og redusert trygghet.
For fagpersoner som arbeider med barn i denne alderen, er det viktig å være oppmerksomme på hvordan foreldrene interagerer med barnet i hverdagen. Det kan være nyttig å veilede foreldrene i hvordan de kan følge barnets naturlige utviklingstrinn og støtte barnets læring på en positiv måte, ved å introdusere leker som stimulerer nysgjerrighet og ved å bruke daglige rutiner som læringsmuligheter.