Foreldrene lærer barnet sosiale spilleregler i barnets samspill med andre barn
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene veileder aktivt barnet i hvordan det skal dele, vente på tur, lytte og vise omsorg. De snakker med barnet om opplevelser i lek og gir tydelig støtte og korrigering på en varm og utviklingsfremmende måte.
God fungering
Foreldrene gir barnet veiledning i sosiale situasjoner og snakker om hvordan man skal være med andre. De følger med på barnets samspill og reagerer med støtte og justering ved behov, men kan tidvis overse enkelte situasjoner.
Adekvat fungering
Foreldrene forsøker å støtte barnet sosialt, men veiledningen er utydelig eller inkonsekvent. De kommenterer noe atferd, men gir sjelden konkrete råd eller forklaringer. Barnet lærer sosiale regler i varierende grad.
Dårlig fungering
Foreldrene gir lite veiledning om sosialt samspill og reagerer sjelden på uønsket atferd. Barnet får begrenset hjelp til å forstå hvordan det skal være med andre barn, og utvikler svake sosiale ferdigheter.
Kritisk fungering
Foreldrene lærer ikke barnet grunnleggende sosiale spilleregler, og kan selv modellere negativ atferd. De overser eller aksepterer krenkende atferd fra barnet. Barnet strever med å inngå i lek og samspill, og den sosiale utviklingen er alvorlig truet.
Artikkel

Å lære seg å fungere sosialt med jevnaldrende er en sentral del av barns utvikling. I alderen 3–5 år formes barnets forståelse av hva som er akseptabel atferd i lek og samspill. Foreldrene spiller en nøkkelrolle i å lære barnet sosiale spilleregler, som å dele, vente på tur og løse konflikter på en hensynsfull måte.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Barn som får støtte og veiledning i sosiale situasjoner, forstår lettere hvordan de skal navigere i lek med andre. De blir tryggere på egne grenser og mer åpne for å samarbeide. Manglende veiledning kan føre til utagering, tilbaketrekning eller konflikter med jevnaldrende, noe som kan påvirke trivsel og inkludering i barnehagen.
Betydning for barnets utvikling over tid
Sosiale ferdigheter utviklet i førskolealder danner grunnlaget for senere relasjoner, samarbeid og skolemiljø. Barn som ikke lærer sosiale spilleregler, risikerer å bli sosialt isolerte, oppleve gjentatt avvisning og utvikle lav selvfølelse. Tydelig, varm og konsekvent veiledning fra foreldre er avgjørende for barnets sosiale robusthet.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer hvordan foreldrene reagerer når barnet samhandler med andre – retter de oppmerksomheten mot positiv atferd, eller griper de kun inn ved konflikter? Spør foreldrene hvordan de snakker med barnet om lek og vennskap. Barnehagens erfaringer med barnets sosiale fungering er viktig i vurderingen.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning som gir kunnskap om barns sosiale utvikling og konkrete verktøy for veiledning i samspill kan være svært nyttig. Marte Meo og COS-P er gode metoder for å styrke foreldres sensitivitet og evne til å støtte sosial kompetanse. Ved bekymring bør tverrfaglig samarbeid med barnehagen eller andre aktuelle instanser vurderes.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Hvordan veileder foreldrene barnet i forhold til samspill med andre barn?
- Snakker foreldrene med barnet om deling, venting og empati?
- Hvilke verdier formidler foreldrene om hvordan man er mot andre?
- Får barnet nok erfaringer i lek og sosialt samvær med jevnaldrende?
- Har foreldrene selv utfordringer med sosial kompetanse eller regulering?