Foreldrene oppmuntrer barnet til å klare seg selv, tilpasset barnets alder
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene støtter barnet i å være selvstendig på en trygg og oppmuntrende måte. De gir barnet passende utfordringer i tråd med alder og utvikling, og viser tålmodighet når barnet øver på å mestre oppgaver selv.
God fungering
Foreldrene gir barnet rom for selvstendighet og oppmuntrer det til å prøve selv. De griper inn ved behov, men lar barnet utforske og lære i eget tempo, med veiledning og støtte.
Adekvat fungering
Foreldrene ønsker at barnet skal være selvstendig, men pendler mellom å gjøre for mye for barnet og å stille for høye krav. Barnet får noe erfaring med mestring, men med lite systematisk støtte.
Dårlig fungering
Foreldrene gir barnet lite rom for selvstendighet, og tar ofte over oppgaver som barnet kunne ha klart. Barnet får sjelden erfaring med å prøve og feile, og viser tegn på avhengighet eller usikkerhet i nye situasjoner.
Kritisk fungering
Foreldrene forhindrer systematisk barnets selvstendighet ved overbeskyttelse, kritikk eller mangel på oppmuntring. Barnet får ikke utvikle egne ferdigheter, og utviklingen av mestringstro og selvstendighet er alvorlig hemmet.
Artikkel

Barn i 3–5-årsalderen er i en fase hvor de naturlig søker mer selvstendighet. De vil kle på seg selv, rydde etter seg, prøve nye ferdigheter og delta i daglige gjøremål. Foreldrenes evne til å støtte dette på en varm og tydelig måte, har stor betydning for barnets utvikling.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når barnet får oppmuntring og støtte til å prøve selv, utvikler det mestringstro og utholdenhet. Det lærer å tåle motgang og glede seg over egne fremskritt. Hvis foreldrene gjør alt for barnet, eller reagerer negativt på barnets forsøk, kan barnet trekke seg tilbake, vise lite initiativ eller utvikle en overavhengighet av voksne.
Betydning for barnets utvikling over tid
Selvstendighet i førskolealder legger grunnlaget for skolemestring, sosial deltakelse og psykisk robusthet. Barn som har fått øve på å klare seg selv med støtte, blir mer selvhjulpne, ansvarsbevisste og trygge i møte med nye situasjoner. Mangel på erfaring med selvstendighet kan gi varige utfordringer med tilpasning og selvbilde.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer hvordan foreldrene håndterer situasjoner der barnet ønsker å gjøre ting selv. Gir de barnet rom til å prøve, eller tar de raskt over? Undersøk barnets ferdighetsnivå i daglige gjøremål, og barnehagens erfaringer med barnets selvstendighet og reguleringsferdigheter.
Tiltak for å bedre fungeringen
Veiledning til foreldre om hvordan de kan støtte barnets selvstendighet på en trygg og aldersadekvat måte, f.eks. gjennom konkrete oppgaver og positiv forsterkning. Bruk gjerne metoder som Marte Meo for å vise hvordan små endringer i samspill kan gi barnet mer mestring. Ved behov kan tverrfaglig oppfølging vurderes.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Gir foreldrene barnet mulighet til å øve på praktiske ferdigheter?
- Hvordan reagerer foreldrene når barnet ønsker å prøve selv?
- Har barnet erfaring med å mestre små oppgaver på egenhånd?
- Hindrer foreldrene barnets selvstendighet gjennom overbeskyttelse eller kritikk?
- Finnes det støttespillere som kan modellere god praksis for foreldrene?