Foreldrene roser barnets utforskning og prestasjoner
Logg inn for å fjerne annonser
Viser at de er stolte av barnet
Svært god fungering
Foreldrene viser daglig at de er stolte av barnet, og roser utforskning og mestring med varme og begeistring. Barnet får anerkjennelse både for innsats og resultater, og utvikler trygghet og selvtillit.
God fungering
Foreldrene gir jevnlig ros og anerkjennelse, særlig når barnet presterer eller mestrer noe nytt. De viser glede over barnets utvikling, men kan i perioder være mindre uttrykksfulle eller oppmerksomme.
Adekvat fungering
Foreldrene ønsker å støtte barnet, men gir lite konkret eller utviklingsstøttende ros. Barnet får noe positiv respons, men ros brukes sjeldent eller lite målrettet, og barnets prestasjoner blir ofte oversett.
Dårlig fungering
Foreldrene gir sjelden ros eller viser stolthet over barnet. De kan fremstå likegyldige, kritiske eller tilbakeholdne, og barnet får lite bekreftelse på sin verdi eller innsats. Barnet fremstår usikkert og søker ofte bekreftelse.
Kritisk fungering
Foreldrene uttrykker systematisk lite eller ingen stolthet, og gir aldri ros. De kan reagere med kritikk, latterliggjøring eller ignorering når barnet forsøker å vise noe. Barnets selvfølelse og utvikling er alvorlig truet.
Artikkel

Ros og anerkjennelse er grunnleggende for barns emosjonelle utvikling. Når foreldre viser at de er stolte av barnet og gir positiv tilbakemelding, styrkes barnets selvfølelse, trygghet og motivasjon for å utforske og lære.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Et barn som får ros for innsats og prestasjon, opplever seg sett og verdsatt. Det gir barnet mot til å prøve nye ting, tåle utfordringer og regulere følelser. Mangel på ros eller anerkjennelse kan gjøre barnet passivt, usikkert eller overdrevent søkende etter voksenbekreftelse.
Betydning for barnets utvikling over tid
Barn som tidlig lærer at innsats og mestring blir anerkjent, utvikler robusthet, læringsglede og evne til å bygge gode relasjoner. Vedvarende mangel på anerkjennelse kan føre til lav selvfølelse, prestasjonsangst eller sosiale vansker. Foreldrenes synlige stolthet og støtte er avgjørende for barnets indre trygghet.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer hvordan foreldrene responderer når barnet viser noe, mestrer noe nytt eller tar initiativ. Viser de glede og stolthet, eller er reaksjonen flat og fraværende? Barnehagens erfaringer med barnets selvtillit og reaksjoner på voksenbekreftelse gir også nyttig innsikt.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning kan gi økt bevissthet om hvordan og hvorfor ros virker utviklingsfremmende. Praktiske verktøy som å bruke anerkjennende språk og vise fysisk nærhet og glede kan introduseres. Ved manglende emosjonell tilgjengelighet må bredere tiltak vurderes.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Reagerer foreldrene med ros og glede når barnet viser initiativ eller mestrer noe?
- Har barnet erfaringer med å få positiv oppmerksomhet fra foreldrene?
- Er foreldrene emosjonelt tilgjengelige, eller viser de lite engasjement?
- Hvordan påvirker foreldrenes reaksjoner barnets selvbilde og motivasjon?
- Finnes det andre voksne som gir barnet bekreftelse og støtte?