Foreldrene støtter barnets deltakelse i fritidsaktiviteter (f.eks. sørger for transport til og fra barnets idretts-/fritidsaktiviteter)

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Foreldrene tilrettelegger aktivt for barnets deltakelse i fritidsaktiviteter, sørger for transport, utstyr og oppmuntring. Barnet deltar regelmessig, opplever mestring og har glede av fritiden sin. Foreldrene er engasjerte og tilgjengelige.

God fungering

Foreldrene støtter barnets deltakelse i fritidsaktiviteter og bidrar med det som trengs for å sikre oppmøte og trivsel. Barnet får følge til aktiviteter, men støtten kan være noe varierende ved praktiske utfordringer.

Adekvat fungering

Barnet deltar i noen aktiviteter, men foreldrene gir begrenset praktisk støtte. Transport eller oppfølging er ujevn, og barnet kan miste muligheter eller være avhengig av andre voksne. Fritidsaktivitetene er ikke alltid prioritert.

Dårlig fungering

Foreldrene følger i liten grad opp barnets deltakelse. Det mangler transport, utstyr eller praktisk organisering. Barnet får begrenset mulighet til å delta, og opplever utenforskap eller passivitet på fritiden.

Kritisk fungering

Foreldrene hindrer eller neglisjerer barnets behov for deltakelse i fritidsaktiviteter. Det gis ingen støtte til transport eller tilrettelegging, og barnet deltar ikke i organiserte aktiviteter. Dette kan føre til isolasjon og stagnasjon i sosial og fysisk utvikling.

Artikkel

Deltakelse i fritidsaktiviteter bidrar til barns sosiale, fysiske og emosjonelle utvikling. For barn i alderen 6–9 år er foreldrenes støtte avgjørende for at de skal kunne delta. Dette omfatter både praktisk og emosjonell tilrettelegging – spesielt transport og oppfølging.

Nåtidige konsekvenser
Når foreldre sørger for at barnet kan delta i fritidsaktiviteter, styrkes barnets sosiale nettverk, selvfølelse og fysiske helse. Det gir mulighet til mestring og fellesskap. Når dette uteblir, kan barnet føle seg ekskludert og gå glipp av viktige utviklingsarenaer.

Langsiktige konsekvenser
Barn som får støtte til å delta i fritidsaktiviteter, har økt sannsynlighet for å opprettholde aktive og meningsfulle vaner som ungdom og voksne. Uten denne støtten kan barnet utvikle passivitet, sosial usikkerhet og lavere motivasjon for å utforske interesser og ferdigheter.

Hvordan vurdere fungering
Spør foreldrene om hvilke aktiviteter barnet deltar i, og hvordan de følger opp deltakelsen. Undersøk om barnet får hjelp med transport, utstyr og påmelding. Samtaler med barnet, skolen eller trenere kan gi innsikt i deltakelsens omfang og stabilitet.

Tiltak for bedre fungering
Veiledning kan styrke foreldres forståelse for verdien av fritidsaktiviteter. Barnevernet kan bidra med praktisk hjelp som transportstøtte, fritidskontakt eller økonomiske midler. Samarbeid med lokale fritidstilbud, skole og frivillige aktører kan utvide barnets muligheter.


Spørsmål som bør undersøkes

  • Deltar barnet i fritidsaktiviteter, og i så fall hvor regelmessig?
  • Hvordan følger foreldrene opp med transport, påmelding og utstyr?
  • Er det praktiske eller økonomiske hindringer for barnets deltakelse?
  • Opplever barnet støtte og motivasjon fra foreldrene til å være med?
  • Har familien oversikt over fritidstilbud som finnes i nærmiljøet?

Logg inn for å fjerne annonser

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser