Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling: Foreldrene oppmuntrer barnet til å lære nye ting og nye ferdigheter

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Foreldrene viser stor interesse for barnets læring og utvikling. De oppmuntrer barnet til å prøve nye ting, utfordrer det på en positiv måte og støtter det i å mestre nye ferdigheter. Barnet fremstår nysgjerrig, motivert og trygg på å lære.

God fungering

Foreldrene oppmuntrer barnet til å lære og utvikle seg, og støtter det i skolearbeid og nye aktiviteter. De viser interesse og gir positiv tilbakemelding, selv om det kan variere hvor systematisk de følger opp.

Adekvat fungering

Foreldrene viser noe engasjement, men er lite aktive i å oppmuntre til ny læring. Barnet får delvis støtte, men må ofte drive læringsprosesser på egen hånd. Det gis lite veiledning eller tilrettelegging.

Dårlig fungering

Foreldrene viser liten interesse for barnets læring. De følger i liten grad opp skolearbeid, nye interesser eller ferdigheter. Barnet får lite motivasjon og står i fare for å stagnere i sin utvikling.

Kritisk fungering

Foreldrene motarbeider eller ignorerer barnets behov for stimulering og læring. De avviser nye initiativ, hindrer deltakelse i aktiviteter eller viser fiendtlighet mot læring. Barnets kognitive og sosiale utvikling er alvorlig truet.

Artikkel

Barn i alderen 6–9 år er nysgjerrige og lærevillige. Det er en viktig utviklingsfase hvor de tilegner seg språk, logikk, selvstendighet og sosiale ferdigheter. Foreldrenes oppmuntring og støtte er avgjørende for at barnet skal tørre å utforske og mestre nye utfordringer.

Nåtidige konsekvenser
Når foreldrene støtter barnet i å prøve nye ting, gir det barnet økt selvtillit og tro på egne evner. Barnet lærer å takle motgang, blir mer selvstendig og utvikler en positiv holdning til læring. Mangel på støtte kan føre til at barnet unngår utfordringer, blir passivt eller utvikler lav mestringstro.

Langsiktige konsekvenser
Barn som ikke får støtte til å lære og utvikle seg, risikerer faglige hull, lavere skolemotivasjon og redusert evne til problemløsning. De kan utvikle en fastlåst tankegang rundt hva de får til. Barn som derimot vokser opp med trygge voksne som støtter læring, utvikler større robusthet og fleksibilitet i møte med nye situasjoner.

Hvordan vurdere fungering
Snakk med foreldrene om hvordan de støtter barnets nysgjerrighet og ferdighetsutvikling. Gir de barnet ansvar? Lærer de bort nye ferdigheter hjemme? Samtaler med barnet selv og observasjoner av dets mestringstro og læringsglede gir verdifull innsikt.

Tiltak for bedre fungering
Foreldreveiledning om barns behov for støtte og utfordring er sentralt. Det kan være nyttig å foreslå aktiviteter som stimulerer læring – som hobbyer, spill, prosjekter eller praktiske ferdigheter. Bibliotek, skole og frivillige organisasjoner kan være nyttige samarbeidspartnere.


Spørsmål som bør undersøkes

  • Hvordan oppmuntrer foreldrene barnet til å prøve nye ting og utvikle ferdigheter?
  • Får barnet støtte hjemme i skolearbeid eller nye interesser?
  • Har foreldrene selv begrenset erfaring med læring og mestring, som påvirker hvordan de støtter barnet?
  • Er det praktiske eller emosjonelle hindringer for å støtte barnets læring?
  • Hvordan opplever barnet foreldrenes støtte og engasjement i det det prøver å lære?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser