Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling: Foreldrene oppmuntrer barnet til å snakke og til å delta i samtaler
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene legger daglig til rette for samtaler med barnet og oppmuntrer det aktivt til å uttrykke tanker og følelser. De lytter interessert, stiller åpne spørsmål og gir rom for refleksjon og dialog.
God fungering
Foreldrene snakker jevnlig med barnet og viser interesse for det barnet forteller. Samtalene er ofte knyttet til daglige rutiner, og barnet får oppmuntring til å delta og stille spørsmål.
Adekvat fungering
Foreldrene snakker noe med barnet, men samtalene er korte eller lite utviklende. Det gis noe oppmuntring til å snakke, men foreldrene griper ikke alltid barnets initiativ eller gir det tilstrekkelig tid til å svare.
Dårlig fungering
Foreldrene snakker lite med barnet og viser begrenset interesse for barnets utsagn. Barnet får sjelden støtte til å utvikle språk og samtalekompetanse, og kommunikasjonen preges av kommandoer eller stillhet.
Kritisk fungering
Foreldrene hindrer barnets språkutvikling ved å ignorere eller avvise dets forsøk på kommunikasjon. De snakker sjelden til barnet og oppmuntrer ikke til samtale. Barnets språklige og sosiale utvikling er alvorlig truet.
Artikkel

Språk utvikles i samspill, og daglige samtaler med trygge voksne er en av de viktigste kildene til kognitiv og sosial utvikling. Foreldres evne til å oppmuntre barnet til å snakke, stille spørsmål og delta i dialog, har stor betydning for barnets språklige og emosjonelle utvikling.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når barnet får anledning til å uttrykke seg fritt og bli lyttet til, utvikler det både språk og sosial trygghet. Det lærer å sette ord på følelser, dele opplevelser og forstå andres perspektiv. Dersom barnet ikke får mulighet til å delta i samtaler, kan det bli passivt, språkfattig eller søke andres oppmerksomhet på uhensiktsmessige måter.
Betydning for barnets utvikling over tid
Gode samtalevaner i tidlig alder gir barnet et solid grunnlag for skole, relasjoner og selvregulering. Barn som ikke får støtte til å utvikle samtalekompetanse, kan få utfordringer med språkutvikling, sosiale ferdigheter og psykisk helse. Foreldrenes rolle i denne utviklingen er avgjørende.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer om foreldrene tar seg tid til å snakke med barnet og responderer på barnets utsagn. Vurder kvaliteten på samtalene – er det dialog eller bare instruksjoner? Barnehagens observasjoner av barnets språk og deltagelse i gruppesamtaler gir også nyttig informasjon.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldre kan få veiledning i hvordan man bruker hverdagssituasjoner til språkstimulering, for eksempel ved å bruke åpne spørsmål og følge barnets initiativ. Bøker, rim og regler, og samtaler ved måltider kan være gode innganger. Ved behov bør språkstimulerende tiltak igangsettes i samarbeid med barnehage og helsestasjon.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Oppmuntrer foreldrene barnet til å snakke og fortelle?
- Lytter de aktivt og gir barnet tid og rom i samtalen?
- Har barnet erfaringer med å uttrykke tanker og følelser hjemme?
- Er det språklige eller kulturelle barrierer som påvirker samspillet?
- Har barnet tegn på forsinket språkutvikling?