Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling: Foreldrene stimulerer barnet gjennom lek, musikk, sang og høytlesning sammen med barnet, og liknende aktiviteter

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Foreldrene deltar aktivt i barnets lek og stimulerer utviklingen gjennom sang, musikk, høytlesning og kreative aktiviteter. De er engasjerte og bruker daglig tid på samspill som styrker språk, fantasi og sosial forståelse.

God fungering

Foreldrene deltar jevnlig i stimulerende aktiviteter sammen med barnet. De leser, synger og leker i hverdagen, og barnet får tilgang til et rikt språklig og sosialt miljø. Noe variasjon i engasjement kan forekomme, men samspillet er positivt.

Adekvat fungering

Foreldrene forsøker å stimulere barnet gjennom lek eller sang, men aktivitetene er uregelmessige og lite planlagte. Barnet får noe støtte, men det er begrenset språklig og sosial stimulering i hverdagen.

Dårlig fungering

Foreldrene er lite involvert i lek, sang, musikk eller høytlesning. Barnet får liten språklig eller sosial stimulering hjemme, og det er få felles aktiviteter som styrker relasjonen og barnets utvikling.

Kritisk fungering

Foreldrene deltar ikke i stimulerende samspill med barnet. Det mangler lek, sang, høytlesning og annen utviklingsstøttende kontakt. Barnets språk, fantasi og sosiale ferdigheter utvikles i begrenset grad, og det foreligger alvorlig svikt i stimulering og relasjon.

Artikkel

Barn i førskolealder utvikler språk, følelser og sosial forståelse gjennom samspill med trygge voksne. Aktiviteter som høytlesning, sang, musikk og lek er avgjørende for barnets kognitive og emosjonelle vekst, og gir verdifulle erfaringer med nærhet, kommunikasjon og læring.

Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå

Et barn som får lese bøker, synge sanger og leke sammen med foreldre, opplever trygghet, glede og utvikling. Barnet styrker språk, fantasi og evne til å tolke og dele opplevelser. Motsatt fører mangel på slik stimulering til svakere språk og redusert sosial mestring. Barnet kan bli passivt, utrygt eller overdrevent avhengig av stimuli fra skjermbruk eller fra andre barn.

Betydning for barnets utvikling over tid

Gjennom felles aktiviteter utvikler barnet både hjerne og hjerte – det får et godt språklig grunnlag, bedre selvfølelse og økt sosial forståelse. Fravær av utviklingsstøttende samspill kan bidra til språkforsinkelser, emosjonelle vansker og svak skoleforberedelse. Tidlig innsats i form av enkel, positiv samhandling er svært effektivt.

Hvordan du kan observere og vurdere

Spør foreldrene om hvordan de bruker sang, bøker og lek i hverdagen. Ved hjemmebesøk: finnes det barnebøker, tegnesaker, musikkinstrumenter eller leker som inviterer til felles aktivitet? Barnehagens vurdering av barnets språk og deltakelse i samspill gir også viktig informasjon om stimuleringen i hjemmet.

Tiltak for å bedre fungeringen

Foreldreveiledning om betydningen av felles aktiviteter og språkstimulering kan gjøre stor forskjell. Tilgang på bøker, bibliotek, gratis kulturtilbud og frivillige organisasjoner kan utvide mulighetene. COS-P eller Marte Meo kan styrke samspillet. Ved alvorlig bekymring må bredere oppfølging vurderes.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Får barnet regelmessig høre sanger, historier eller bli lest for?
  • Engasjerer foreldrene seg aktivt i lek og språklig samspill?
  • Finnes det kulturelle, språklige eller praktiske barrierer for felles aktiviteter?
  • Har barnet erfaringer med felles glede og læring med voksne hjemme?
  • Har familien tilgang på materiell og arenaer for utviklingsstøttende aktiviteter?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser